Full version: Konstig buske/gräs
GrönaFingrar78
Jag har nyss köpt en kolonistuga och har en fråga om en buske.
Det är en bambu liknande buske/gräs som vissnat som jag nyss klippt ner.
Jag är inte så trädgårdskunnig , det liknar Japanskt gräs, det är lite ihåligt och väldigt lätt att bryta.
Kommer denna buske att börja växa ut på nytt nu till våren? blir den grön eller vad händer?
Jag har bara fått veta att jag ska klippa ner den nu. Stammarna är ca 15cm höga nu.
Där finns några enstaka vinröda skott, jag vet inte om de tillhör växten. (se bild)

Ska man lägga på någon gödning /gödsel (vilken i så fall) vid stammen? har fått tips om kogödsel..
Gunilla T
Det går inte att se från bilderna men av det du berättar så tyder det på parkslide Fallopia japonica. Tyvärr är det ett monsterogräs, något av det värsta som man kan få in i odlingarna. Det är inte en bambusort.

Du kan googla på namnet, finns hur mycket som helst skrivet om denna växt som sprider sig i både trädgård och i natur när ovarsamma människor kastar ut sitt avfall i naturen.
Huggorm
Men parkslide brukar inte växa på det där sättet i klumpar, utan snarare mer utspritt. Jag funderar mer på plymspirea eller något åt det hållet. Men det blir ju snart uppenbart vad det är när löven växer ut. Man behöver inte göra något mer nu, bara vänta och se hur det utvecklar sig.
Gunilla T
Jag har intresserat mig för främmande växter, alltså trädgårdsrymlingar från början, och skriver ibland om det på min trädgårdsblogg för att varna för spridning

Här kan du läsa om parkslide

http://hagtorpet.blogspot.se/2014/10/hjalp...-parkslide.html
Aqvakul
Tror absolut på Plymspirea! Om det är så är det trevligt, parkslide mindre trevligt...
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte heller parkslide för de håller sig INTE sådär snällt i en grupp.
Gunilla T
Ni har nog rätt, tack och lov får man väl säga. Parkslide är inget man önskar någon att kämpa med.

Gossen Ruda
Och parkslide har mer ihåliga stänglar. Men jag är inte med på plymspirea heller, för hög och för tät tycker jag. De torra blomställningarna i toppen påminner mest om något gräs.
GrönaFingrar78
[attachment=84986:20160501_184527.jpg]Nu har mina konstiga buskar fått liv. De har börjat växa ordentligt.
Fler gissningar om vad det kan vara för något? Ska jag ta bort de vissna stabbarna? eller de förmultnar av sig själv?

Bifogar bild från idag
Gossen Ruda
Jag ger mig, troligen plymspirea. Stumparna kan vara kvar eller tas bort.
Aqvakul
Plymspirea, utan någon som helst tvekan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon