Ti bee
Den här busken har vi på framsidan av huset. Vad kan det vara för något? Den är vacker på hösten också, får röda frukter/bär och ganska fina färger, dock inget färgfyrverkeri.
Bilden är tagen i början av juni förra året, den blommar alltså vid den tiden.

Säkert ingen ovanlig buske, det tror jag inte, men jag vet inte vad den heter. Någon som vet?
smile.gif
Ti bee
Närbild från idag:
Ina
Tror att det är en Brudspirea... rolleyes.gif
Betty
Det tror jag mé! smile.gif
Ti bee
Ja den liknar onekligen en brudspirea, men jag var ut nyss och tittade och den är ca 3 meter hög. Kan brudspireor bli så höga? Alla uppgifter jag har säger 1,5 meter max.
smile.gif
KURT
CITAT (Ti bee @ 21-04-2004, 14:52)
Ja den liknar onekligen en brudspirea, men jag var ut nyss och tittade och den är ca 3 meter hög. Kan brudspireor bli så höga? Alla uppgifter jag har säger 1,5 meter max.
smile.gif

Verkligheten segrar, det är i alla fall en brudspirea. De mått som brukar anges för buskar och träd är sällan max mått, utan oftast den vanligaste höjden på dem.
Ina
Min är nog över två meter... men å andra sidan är jag inte helt hundra på att det är en brudspirea för den fanns här när vi flyttade hit.. rolleyes.gif
Ti bee
Ja, verkligheten överträffar ofta det mesta. smile.gif
Tack så mycket! Då blir det lättare att ta reda på hur den ska skötas, beskärning och sådant.
smile.gif
Cilla
Jag tyckte det såg ut som en bukettspirea, men det stämmer inte med de röda bären. Mig veterligen får ingen spirea röda bär på hösten, eller har jag dåligt minne?


Bukettspirea, Spiraea x vanhouttei


Brudspirea, Spiraea x arguta


Norskspirea, S. x cinerea

Jag tycker alla de vitblommande spireorna är svåra att skilja från varandra. Måste finnas några enkla knep för att se skillnaden!

Som tur är beskärs de likadant: Man tar bort gammal, döende ved 10 cm över marken. Normalt gör man det efter blomingen, men helt dött kan man ta när som helst. Jag brukar knappt beskära vitblommande spirea alls - även de döda pinnarna har en funktion att hålla busken upprätt när den blommar, och de syns inte heller. Beskär man dessa buskar hårt har de mycket svårt att komma igen.
Ti bee
Nja jag undrar jag...är det verkligen en spirea.

Bladen liknar inte alls de som spireor har, se länken här
spirea och jämför med min bild.
Eller lägger bladen sig ned senare - de står ju rakt upp just nu?

Dessutom så läste jag på flera ställen att spireor inte är kända att bidra med mat till fågel/djurliv överhuvudtaget. Den här busken är tokuppvaktad av fåglar när den satt sina röda bär. Vi fryste t o m in bär åt fåglarna, som vi tog fram på vintern sedan. Blåmesarna fullkomligen älskar buskens bär.

Hmm..... wink.gif

En annan fundering...brukar inte spireor fylla luften av väldoft, eller i alla fall dofter? rolleyes.gif Den här doftar ingenting vad jag märkt, det borde jag nog ha kommit ihåg tycker jag. Det finns inga doftkonkurrenter i närheten heller....
Betty
Jag börjar åxå tvivla nu på att det skulle vara en spirea... Jag hade en brudspirea och en rosenspirea i min förra trädgård och de fick inga bär på hösten... unsure.gif
LillaTiger
Det är ingen spirea för de får inga bär eller nått sånt.. ska titta i mina böcker.. =)
Gossen Ruda
Det bästa vore nog att ta en gren med blommor på och besöka någon kunnig människa. Jag skulle nog också sagt spirea men inte med bären! Möjligen kan en närbild av blommorna ge något uppslag men man måste nog kunna vrida och vända på en gren för att bli säker.

And now to something complete different, som Monte Python-gänget brukade säga. Jag ser att du bor i zon 1 vilket ofta betyder Skåne. Bilden luktar också Skåne lång väg, huset och staketstolpar av betong t.ex. Undrar bara om huset är nybyggt i gammal stil eller har några år på nacken?
Cilla
Åsa Stoltz - vi behöver din hjälp här!
Ti bee
Huset är byggt 38 (i en slags mittemellan anda, lite gammeldags och begynnande funkis, kanske man kan säga smile.gif ). Lite senare än grannhuset som man ser, ungefär 10 år eller så tror jag.

Oxel-variant? Nä vad vet jag? Ska också leta vidare.
Jag tror som sagt inte att det är en ovanlig buske, det känns inte så på ngt vis.
smile.gif
Bengt i Särö
Hej Tibee.
Busken som du visar i bild är av släktet Cotoneaster,det fins flera sorter
av högvuxna Cotoneaster,antagligen är det Cotoneaster multiflorus även
kallad på svenska Flockoxbär.
Det finns även en vintergrön Cotoneaster salicifolius v. floccosus (Videoxbär) mycket vacker.
Hälsningar
Bengt i Särö
Ti bee
Hej Bengt!

Ja där spikade du den ordentligt!
Har läst och tittat runt och du har helt rätt! smile.gif
Just sorten Flockoxbär stämde in på alla kriterier; röda bär, gul höstfärg, gles växt, storlek och bilder av densamma.

Tack!! smile.gif

Blir ofta så förvånad över hur väldigt mkt kunskap som ryms här på Odlas forum, i så många skilda ämnen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon