Full version: Bambu-bekymmer!
Anders.Hoerbo
Hej! Min bambu (Phyllostachys bissetii) är inte på bästa humör. Köptes i februari uppvuxna i kruka (2,5 meter höga) Stått utomhus sedan dess vilket de också gjorde på plantskolan) Planterades i början av mars. Ganska kort efter plantering började bladen gulna och torka, varpå jag kontaktade plantskolan och de bad mig vänta en månad och återkomma. Har de inte kommit igen får jag nya. Hoppfull som jag är har jag väntat lite mer än en månad, och tänker att det handlar om anpassning. Men efter daglig inspektion tappar jag hoppet, de ser värre och värre ut, och knopparna ser, i mina otränade ögon förvisso, inte så livskraftiga ut. Är det kört? Ska jag be att få nya av plantskolan? Bor i zon 1, bilderna tagna 20160509.

[attachment=85059:20160509_203230.jpg]

[attachment=85058:20160509_203427.jpg]
Gunilla T
Det ser inte bra ut men bambu kan ju se lite halvdöda ut på våren. Jag har en stor bergbambu, mer än 10 år gammal som kan se förfärlig ut på våren men av erfarenhet vet jag att den kommer igen. Bambu är städsegröna växter och ännu i februari stod den strålande grön. Men så kom några nätter med -25 grader och då fick den stryk. Sedan dess tappar den alla torra blad som varje dag flyger omkring i trädgården men jag är övertygad om att den lever och kommer igen men det tar tid.

Din planta är ju nyinköpt och skall vara vacker och grön just nu så oavsett om den lever eller är död skulle jag nog föra tillbaka den.
jegi
Osannolikt att bladen dött av kyla antar jag. Torka? Står den väldränerat? Bambu ska ha mycket vatten men den måste stå väldränerat. Stammarna ser ju fina ut så sannolikt kommer den igen under sommaren. Men har du möjlighet att lämna tillbaka den så gör det för säkerhets skull. Har själv P bissetii som ser likadan ut men där har bladen med säkerhet dött av kyla. Dom kommer igen under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon