tibello
Ska bygga större blomlådor/odlingsbäddar mot en husgavel. Hur djupt ner bör jag gjuta för att björnbären som ska vara där inte ska spotta ut rotskott i gräsmattan?
Finns ytterligare tips från er för att undvika? Vad kan jag göra mer?
Vill ej ha bottenplatta.
Kanske kan gjuta in kanterna nedtill ngn dm åt varje håll?
Så hålet ned blir mindre & mer centrerat?
tibello
Finns där ingen som kan hjälpa mig med detta?
Vill kunna komma igång men osäker på detta.
Undrar även om jag ska lägga cellplasten över el under småstenen?
Gunilla T
Jag är ingen expert på björnbär men så kraftigt växande buskar har också rejäla rotsystem. Försöker du begränsa rotsystemet så kommer det säkert att begränsa även busken som inte kan utvecklas naturligt.

Rotspärr på några dm ner i marken tror jag inte har någon betydelse för björnbär, de kommer att krypa under.

Vad du använder plasten till förstod jag inte riktigt.
Tapio
Halaj!

Har inget mått hur djupt det måste vara, men att gjuta in kanter längst ner tror jag inte hjälper ett dugg. Rötter har en formidabel förmåga att söka sig fram.

Men skjuter de verkligen så mycket rotskott? När man förökar björnbär brukar man ju ta/göra avläggare. Är det inte så de sprider sig? Och med bären såklart.

//T
Gossen Ruda
Björnbär kan ha ett ruskigt stort rotsystem. Man märker det inte förrän huvudstammen tas bort, då poppar det upp rotskott flera meter bort.
tibello
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2016, 20:47) *
Björnbär kan ha ett ruskigt stort rotsystem. Man märker det inte förrän huvudstammen tas bort, då poppar det upp rotskott flera meter bort.


Men är det bättre att ha en sluten botten då kanske?
Sorry kort nu fr min sida, skriver mer imorn. ....
Huggorm
Du kan inte ha en sluten botten för då har inte överskottsvatten någonstans att ta vägen och plantan drunknar.

Men vad gör det om det kommer rotskott i gräsmattan? De kommer ju tas omhand av gräsklipparen och aldrig märkas.
tibello
CITAT (Huggorm @ 13-05-2016, 23:30) *
Du kan inte ha en sluten botten för då har inte överskottsvatten någonstans att ta vägen och plantan drunknar.

Men vad gör det om det kommer rotskott i gräsmattan? De kommer ju tas omhand av gräsklipparen och aldrig märkas.


Nä just det, hål måste jag isf ha i.

Kanske inte gör ngt då?

Tack alla! 😊👍
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon