ansan
Planterade dessa gaffelolvon i våras från två olika plantskolor. Den ena fick snabbt krullade blad. Tror det kan röra sig om 2 angrepp eller fler tom. Har ni någon aning kanske?

Vissa blad krullar sig dvs böjer sig inåt (se bild)

Andra blad får liksom ett vikt jörn som om man viker hörnet på en bok och där ser man ibland olika typer av spindeldjur (ett per blad) som ser rätt lika ut i form men kan skilja i färg. Vissa har varit nästan svarta.

Om man vecklar upp vissa blad kan man också se något som ser ut som vitt ludd.

Hur gör jag med det här?
Gunilla T
Grattis till inköp av två väldigt eleganta och odlingsvärda buskar. De har antagligen drabbats av någon form av löss, spindlarna som du ser är rovdjur, goda medhjälpare som jagar lössen i dina buskar. Jag skulle inte göra någonting utan låta naturen sköta om det.

Växter är inte försvarslösa mot insektsangrepp, i så fall skulle vi inte ha mycket kvar i våra trädgårdar. Men växter som är försvagade av någon anledning, felplantering, torka, övergödsling eller något annat blir lättare offer för allehanda angripare.

Nu vet jag inte hur du planterat dina buskar men gaffelolvon är surjordsväxter och vill växa i samma sorts jord som t.ex. rododendron dvs torvbaserad jord med lågt pH värde.
ansan
Tack för svar! Har aldrig sett en enda lus konstigt nog. Jag låter naturen sköta sig själv då. Har blandat upp befintlig jord med barkmull och lite rododendronjord dessutom. Däremot måste jag göra något fel eftersom jag ofta får ohyra av olika slag, tycker jAg 😞
Gunilla T
Vitt ludd brukar vara löss.

Om du skall sänka pH värdet i planteringen behöver du nog använda dig av okalkad och ogödslad grov torv som dessutom gör jorden mera porös och syrerik. Lite rododendronjord och barkmull räcker inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon