uno
När solen värmer som mest, blir det himla varmt i uterummet. Skuggväv vill jag undvika. Jag tänkte mig ett träd i sydläge vars krona ger en behaglig skugga. Vad jag då vill ha är ett snabbväxande träd med inte allt för bladtät krona passande i zon 3 i en inte särskilt mullrik mark. Pil är uteslutet, för nära dräneringen.
Nu alla läsare, är ni välkomna med förslag.
KURT
Någon form av körsbär, växer fort och man har nytta (bär) & nöje (blommor). Surkörsbär inbillar jag mig växer fortare?
Cilla
Jag har också inbillat mig att surkörsbär växer snabbare.

Andra prunusarter för torrare marker som växer ännu snabbare är ju häggarna. Finns olika varianter och kan planteras som fler- eller enstammiga. Kan också glesas när beståndet blir glest.

Björk ger också sirligt ljusinsläpp och är snabbväxande - finns lägre varianter än glas- och vårtbörken.

En slingerväxt som björnbär kan kanske klättra på huset eller på spaljé invid och erbjuda lite skugga samt bär.
Ingo
Med risk för att vara tjatig (för jag har skrivit om det trädet några gånger förr) vill jag lägga robina till listan. Växer fort, har luftig krona och gillar sandig jord. Men köp i så fall den rena arten av robinia pseudoacacia; specialsorter som t ex klotrobinia och gul robinia trivs inte så bra i zon 3.
Cilla
Hej Ingo - visst är det så att en robinia pseudoacacia Xxxx ger kraftigt med rotskott och en annan inte gör det? Grannen har en pseudoacacia här med vit-lila härlig blom som sprider sig överallt. Han gillar det, själv skulle jag vilja ha en som inte rotskottar sig så villigt.

Håller med om att det är ett härligt träd för silig skugga - och högt kan det bli! Här växer ett exemplar som är ca 15 meter, och det har inte slutat växa än.
Ingo
Den rena arten av robinia pseudoacacia ger rotskott, det är sant.
Jag läste till och med på en amerikansk sajt att det finns ett talesätt att den som en gång har planterat en robinia kommer alltid att ha en robinia - så svår ska den vara att bli av med, fast då handlade det i och för sig om mycket gynsammare klimat.
Det är möjligt att det finns kulturformer som ger mindre men, som sagt, de kulturformer som jag känner till är mindre härdiga.
Terese på Ingarö
Ja, jag berättar gärna igen om mitt val av skuggträd - ask!
Skuggar ju bara mitt i sommaren eftersom bladen kommer sent och faller tidigt. Dessutom genomsläpplig krona. Nackdel kan vara att det med tiden blir enormt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon