Nethan
Hejsan! smile.gif

Jag undrar vad detta kan vara för växt??
Har ingen aning själv vad det kan vara, men jag vill veta vad det är o om den är "giftig" / "ätlig"/ "ogräs" / el ngt att slänga eller spara...

Jag fick den av en vän till mej, för ca 3 år sedan, som hittade den i trädgården till sitt nyköpta hus.
Han sa att det var Oregano (vilket jag har förstått nu efter ha kollat, att det INTE var det wink.gif )
Jag fick med mej en "klump" av den hem i en kruka, satte om den i en annan kruka o har den inomhus.. o sedan har den vuxit... o vuxit.

Den sitter endast fast i jorden i en slags "tråd".
Den luktar förfärligt när man tar på bladen.
Både bladen o stjälkarna är "håriga".
De nya bladen växer ut från mitten av växten, så den ökar i omfång.

[attachment=85628:2016_07_...284x300_.jpg]

[attachment=85629:2016_07_...263x350_.jpg]

TACKSAM för svar!! biggrin.gif
Med vänlig hälsning/ Nethan
oakpine
Skulle tro att det är en stinknäva, Geranium robertianum.
Nethan
CITAT (oakpine @ 27-07-2016, 21:01) *
Skulle tro att det är en stinknäva, Geranium robertianum.


Tack så mkt för svar! smile.gif
Har varit inne o sökt på Stinknäva, o den växt jag har liknar denna, men ändå inte..
Jag har ju haft den i ca 3 år (på alla sidor står det att den är 1-2 årig, vad exakt innebär det? )
Den har aldrig haft några blommor o den förgrenar sig inte, utan varje stjälk sticker ut från mitten o slutar i det bladet jag visade på bilden. (Står även att bladen brukar bli röda, men det har inte hänt min växt..)

Det liknar visserligen denna bilden
[attachment=85637:Stinkn_va.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon