beachbay
[attachment=85806:PICT0087.JPG]

På tomten står tre 80-åriga silvergranar. De är stamkvistade ca tre meter.

Jag undrar om det går att stamkvista ytterligare ca 10 meter med tanke på att de står nära en sjö och det blåser ganska hårda vindar?

Kan det påverka om jag tar bort så mycket av grenverket nära marken? De står ganska öppet och rör sig ganska mycket med vinden.
addo
Har dom inte vält ännu så är dom antagligen tillräckligt starka för att klara hårda vindar.

Men det går så klart att lyfta kronan, man ska inte ta bort grenar över ca 8 cm i diameter. Och tio meter bör man inte ta på en gång. Ta ca en femtedel av grenarna (börja med dom som är nära att bli för stora så dom inte hinner växa sig för stora), vänta 2-3 år och ta lika mycket till. Trädet måste hinna återhämta sig innan nästa beskäring. Det som garanterat händer är att träden kommer att börja växa ordentligt för att ta igen den blad(barr)massa som försvunnit, sen kan det även komma in röta i stammen när man beskär, det är därför man vill undvika grova grenar. Sen bör ni även läsa på om hur man kapar grenar med hänsyn till grenkragar och fläkning.

Jag tror som sagt inte det är nödvändigt att beskära men det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon