Löfling
Hej!

Jag planterade en häck med Bukettapel för nära tre år sedan. Den planterades på krönet av en slänt med uppgrävda tuvor som barriär mot slänten.

Häcken har efter det sjunkit ca en decimeter, antingen för att det var torvblandad planteringsjord, att det åkt med för mycket vid ogräsrensningen eller för att häcken glidit lite.

Jag vill ju dock få upp häcken igen och undrar ifall häcken kan ta skada av att jag fyller upp med jord.

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr kommer nog inte plantorna må bra av att få en massa jord skottat över sig aplar vill inte få jorden höjd runt plantorna (det borde stå varningstext på planteringsjorden för den lämpar sig inte för plantering av fleråriga växter eftersom den ju förmultnar och försvinner = plantorna sjunker). Du har dock tur att häcken bara är 3 år då kan det ju fortfarande gå att gräva upp plantorna och göra om planteringen med riktig jord utan torv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon