Full version: bete i råttfälla
rehn
Ett tips som tål att upprepas.

Jag har av och till haft problem med råttor i komposten( Obs Råttor ej möss )
Provad med olika beten; Ost, choklad, rökt korv med dåligt resultat.
Råttorna har "anat oråd" och endast i undantagsfall gått i fällan.
Tandkräm har varit ofelbart !
Provade det efter att fått berättats att det varit effektivt som bete i musfällor och att en vän fått 3 tröjor sönderbitna av möss som kände doften av en tablettask med tulo som låg i en ficka, i understa tröjan.
Jag antar att det är mint-doften som lockar. Detta är märkligt eftersom jag har läst att mint/menthol är avskräckande på möss.
Jag har en fälla som har en "skål" för betet.
Hur som helst, tandkräm med menthol funkar utmärkt som bete i råttfälla.
strandskatan
Nu har jag varit ute och laddad mina sorkfällor med tandkräm, får se om också de gillar smaken. Kul tips, allt är värt att prova!
rehn
Sorkar, en intressant test. Det har jag inte provat. Jag har periodvis problem med vattensork vid sommarhuset.
Dom äter rötterna på mina syrener : devil.gif.
Emotser rapport av resultat..... yes.gif
vanjalarsa
För länge sedan hörde jag att brännvin lockar åtminstone möss i fällan.........
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Tapio
Halaj!

Min erfarenhet av möss är att de, å ena sidan äter vad som helst, å andra sidan ratar vad som borde vara “gottigt”. Deras sinnen för vad som är ätbart verkar vara lika katters. Obegripligt. Kattägare vet vad jag menar.
Iaf: jag har funnit att det bästa att agna mus/råttfällor med, är råttgift!
Torkar inte, som kött, eller ost. Nåt där i giftet drar. Giftet blir inte gammalt, utan funkar tills nån ”fastnar”

//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon