Full version: Paprika
Abbe1934
]Någon som provat att ta frön från Pimiento dulce rojo paprika som säljs av ICA. Och om blir det bra ?
segelbåt
Även om det alltid är riskabelt att ta frö från "köpefrukter" pga korspolinering så prövade jag förra året då jag tyckte om dessa paprikor.

Resultatet blev hyfsat, stor planta som gav ca 10 frukter men 3 fick kasseras då dessa fick något mögelangrepp innan de hunnit mogna. Detta har aldrig hänt förr så jag vet inte om dessa är mer mottagliga för sånt eller om det bara var otur. De frukter som klarade sig blev helt ok, inte samma söthet men lite godare än vanlig paprika.

Så här såg resultatet ut:
[attachment=86704:ssssss.jpg]
Preussen
Klart du kan. Se till att ta från mogen frukt bara. Så länge det inte är hybrider så är risken för korspollinering liten, det odlas av samma sort i mängd.

Men,men vill du vara på säkra sidan? Köp frö av namngiven sort så kan du dela med dig nästa år och bevara sorten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon