Full version: Läs och begrunda
Gunilla T
http://www.ekuriren.se/tjanster/granskning...r-hat-pa-natet/

Här tas bl.a. händelsen på Gotland i somras upp, jag tror de flesta förstod att någon regisserade i bakgrunden och de som inte förstod och ofrivilligt reducerades till en fotsoldat kanske tänker efter nästa gång innan de aningslöst tar ställning och sprider skiten vidare.

http://www.sormlandstv.se/?id=9KcUAW9yNFMSfYFnPdu_9g

Gunilla T
- " ibland fattar man inte att folk går på grejorna"

http://www.dn.se/nyheter/varlden/harifran-...yrka-i-sverige/
sparvuggla
CITAT (Gunilla T @ 17-02-2017, 09:05) *

Ja, tyvärr många går på sånt. Inte jag.

SD ställer till det överallt, inte bara i riksdagen. Så mycket hat som kommit med jämna steg med SD.
Tack och lov ser det ut nu som om deras uppgång stagnerat, och t.o.m. ser ut att vända neråt.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 17-02-2017, 08:35) *
http://www.ekuriren.se/tjanster/granskning...r-hat-pa-natet/

Här tas bl.a. händelsen på Gotland i somras upp, jag tror de flesta förstod att någon regisserade i bakgrunden och de som inte förstod och ofrivilligt reducerades till en fotsoldat kanske tänker efter nästa gång innan de aningslöst tar ställning och sprider skiten vidare.

http://www.sormlandstv.se/?id=9KcUAW9yNFMSfYFnPdu_9g

När det gäller Niklas Orrenius, så är ju hans eget företroendekapital ganska naggat kanten. Sign Julia Cesar m.m gör att tanken om personlig vendetta dyker upp, fast det behöver så klart inte vara så, men som sagt tanken finns
Den enorma konspirationsteori som läggs fram i artiklarna som länkas till är ju ganska osannolik ,däremot tror jag säkert fenomenet förekommer i enskilda falll.

Frågan är ju vem som skall granska journalisterna? En grupp med stor makt som lätt kan förstöra enskilda människors liv.
Fråga två, skall inte enskilda personer, dvs ej journalister ha rätt att fråga och ifrågasätta?


Tro/påstå nu inte att jag stöder näthat, troll eller liknande men nog bör de länkade artiklarna läsas mycket kritiskt och som trådsrartaren säger begrundas noga
Gita
Gunilla T
CITAT (Gita @ 18-02-2017, 09:16) *
När det gäller Niklas Orrenius, så är ju hans eget företroendekapital ganska naggat kanten. Sign Julia Cesar m.m gör att tanken om personlig vendetta dyker upp, fast det behöver så klart inte vara så, men som sagt tanken finns
Den enorma konspirationsteori som läggs fram i artiklarna som länkas till är ju ganska osannolik ,däremot tror jag säkert fenomenet förekommer i enskilda falll.

Frågan är ju vem som skall granska journalisterna? En grupp med stor makt som lätt kan förstöra enskilda människors liv.
Fråga två, skall inte enskilda personer, dvs ej journalister ha rätt att fråga och ifrågasätta?
Tro/påstå nu inte att jag stöder näthat, troll eller liknande men nog bör de länkade artiklarna läsas mycket kritiskt och som trådsrartaren säger begrundas noga
Gita


Konspirationsteori innebär att det inte finns någon sanning i påståendet, samma ord använde den anonyma personen på sajten när han bemötte artiklarna.

Natten efter publiceringen utsattes tidningens redaktion för en dosattack, massor av anrop skickades till tidningsadressen i syfte att överbelasta och knäcka den, tidningen var förberedd så det hela misslyckades. Kan förstås vara en tillfällighet men det obehagliga telefonsamtalet till tidningens växeltelefonist som spelades in och klipptes ihop för att sedan läggas ut på sajten var ingen tillfällighet. Man valde ut den person som förmodligen är den mest försvarslösa på en tidningsredaktion.

Sedan 1969 granskas journalisterna av Allmänhetens pressombudsman, den som känner sig felaktigt eller orättvist behandlad av en journalist kan vända sig till PO. Problemet är att systemet endast fungerar för de som vill bli granskade och där det finns en ansvarig utgivare. Denna sajt bedrivs anonymt med server i Estland och undandrar sig all granskning och i förlängningen en anmälan. Om man är övertygad om att man är sanningssökare uppträder man naturligtvis öppet.

Jag håller med dig om att journalister har stor makt och kan ödelägga livet för många människor om de saknar integritet, respekt och glider på tangenterna i ett annat syfte än att leta sanning. Vi har några gånger diskuterat de drev som förekommit mot enskilda människor och jag har varit mycket upprörd hur journalisterna blåser upp och ibland kokar soppa på spik. Jag avskyr drev och det har jag uttryckt många gånger - vad jag minns har du aldrig hållit med mig utan gärna bidragit med ytterligare bränsle på brasan.

Självklart skall enskilda personer få ifrågasätta vad som helst men är uppsåtet ärligt så gömmer man sig knappast bakom anonymitet, där faller korthuset ihop innan det ens börjats bygga.
Tapio
Halaj!

Den här armadan av smårasister är ett ofog. De dödar alla försök till ett konstruktivt samtal om invandringen. Ett samtal som är viktigt!
De är som loppor på en byracka: helt harmlösa var för sig, men oregerliga när de anfaller i grupp.
De får journalister att självcensurera sig. Ingen journalist vill få hotbrev, ingen journalist vill få sin inkorg på mailen fylld av näthat, osv.

Men ändå... vad gör Granskning Sverige?

De bandar telefonsamtalen.
Journalister bandar aldrig samtal? Nääädå! OBS! Ironi.

De vinklar klippen till sin favör.
Journalister till skillnad är alltid objektiva. Visst. OBS! Ironi.

De är inte de de utger sig för.
Säger bara: Günter Wallraff

De trakasserar journalister.
Drev. När ett journalistdrev går blir offret telefonterrat, det rings på dörren, knackas på fönstren, offrets barn blir stoppade på väg från skolan för en intervju osv. Vidrigt!

nånstans finns det en ironi i detta: att journalister blir upprörda över att bli anfallna med deras egna medel

//T

Gunilla T
Jag har ganska mycket medievana utifrån att jag varit ansvarig för en verksamhet som alltid är intressant för media. Jag har aldrig någonsin upplevt att någon bandat ett samtal utan att meddela att så sker. Visst vinklas det och det som jag tycker varit viktigt har inte nämnts men att medvetet ljuga, klippa och klistra i intervjuer och att ställa försåtliga frågor är något helt annat.

Drev är något mycket otrevligt, en jaktterm där syftet är att inringa och förgöra bytet och där kan en del journalister passera gränsen. Ett drev uppkommer oftast av två anledningar, offret saknar mediavana och serverar en lögn vid första kontakt eller drevet regisseras av någon i bakgrunden som har politiska ambitioner eller ägnar sig åt samhällsomstörtande verksamhet.

Wallraff spelade i en helt annan kategori, han var en sanningssökande journalist som tog till annorlunda metoder men han avslöjade sig alltid och varken klippte eller förvanskade det han hittat i något unket syfte.

Den som kan sin historia ser att något mycket otrevligt håller på att hända som har många likhetstecken med tiden före andra världskriget. Retoriken bygger på syndabockstänkandet, då var det judarna, nu är det muslimer. Vi människor är inte alltid så villiga att ta ansvar för våra liv och misslyckanden och benägenheten att skylla på någon annan kan ligga nära till hands. En bildad person har lättare att genomskåda falska budskap men hur det är med bildningen rent generellt i vårt land vet jag inte men ibland blir jag förskräckt över hur lätt och aningslöst man anammar trollspråket.

Tanken att all vår traditionella media från vänster till höger skulle ingå i någon gemensam konspiration för att undanhålla allmänheten information är både fascinerande och befängd.

Demagogen Trump på andra sidan Atlanten predikar doktriner han vet är osanna till folk han vet är idioter. Så definieras en demagog. Och de som under hela sitt liv endast hämtat information från Fox News och Breitbart har absolut inget att sätta emot, de blir offer för någon annans personliga maktambitioner.

En demokrati förutsätter någorlunda pålästa medborgare för att inse att de enkla lösningar på svåra problem som serveras har andra syften. Demokrati är en färskvara och måste alltid vinnas när andra intressen hotar att ta över, vi har alla ett personligt ansvar för att det sker.
Gunilla T
När Henrik Arnstad för några år sedan utkom med boken "Älskade fascism" en historisk genomgång av fascistiska rörelser i Europa blev han mer eller mindre kölhalad av sverigevännerna. När man läste hatet som strömmade ut på de egna medierna blev det ganska uppenbart att få, om ens någon hade läst boken. Han fick viss kritik från historiskt kunniga personer men den kritiken var som sig bör, saklig.

Tino Sanandaji har lyfts till skyarna av sverigevännerna och nästan helgonförklarats för sin kritik av invandringen i Sverige. Sanandaji är invandrare från Iran och doktor i nationalekonomi.

Nu har han utkommit med en ny bok "Massutmaning" och i en intervju i Expressen kallar han SD för "white trash" vilket kan översättas med mänskligt avskräde. Dessutom hävdar han lågt IQ hos de f.d.? beundrarna. Ny kölhalning på gång?

http://www.expressen.se/nyheter/tino-sanan...ash-med-lag-iq/
malarmaster
CITAT (Gunilla T @ 26-02-2017, 17:48) *
När Henrik Arnstad för några år sedan utkom med boken "Älskade fascism" en historisk genomgång av fascistiska rörelser i Europa blev han mer eller mindre kölhalad av sverigevännerna. När man läste hatet som strömmade ut på de egna medierna blev det ganska uppenbart att få, om ens någon hade läst boken. Han fick viss kritik från historiskt kunniga personer men den kritiken var som sig bör, saklig.

Tino Sanandaji har lyfts till skyarna av sverigevännerna och nästan helgonförklarats för sin kritik av invandringen i Sverige. Sanandaji är invandrare från Iran och doktor i nationalekonomi.

Nu har han utkommit med en ny bok "Massutmaning" och i en intervju i Expressen kallar han SD för "white trash" vilket kan översättas med mänskligt avskräde. Dessutom hävdar han lågt IQ hos de f.d.? beundrarna. Ny kölhalning på gång?

http://www.expressen.se/nyheter/tino-sanan...ash-med-lag-iq/
White trash är en amerikansk term för fattig,outbildad ,arbetslös eller på minimilön och oftast boende på en trailerpark.Oftast med ett stort inslag av nationalism.
det som skiljer dem från de svarta i USA som kan leva under precis samma förhållanden är oftast att White trash dessutom är rasister.
Många av dessa lyssnade villigt på Trump och bidrog till hans valseger.
Vi har även denna kategori i Sverige men har väl inget namn på dessa. Många röstar SD och de bor i glesbygd,gamla bruksmiljöer och känner sig utanför samhället,dvs fattiga,arbetslösa,lågutbildade.
min översättning skulle vara "vitt patrask".
Tapio
Halaj!

Glömde ju att skriva att jag skrev I denna tråd för att jag hörde om saken i P1:s medierna:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/867672?programid=2795
saken avhandlas ca 15 min in i programmet.

Vad gäller Trumps anhängare lider de också av faktaresistens, kallad post-truth på engelska.
Jag tror att de vet att han snackar goja, med det verkar inte störa dem alls. De bara gillar att höra det han säger, sant eller inte. Samma åkomma återfinns även hos de s.k. ”sverigevännerna”. Jag gillar inte benämningen. Den har alldeles för positiv klang för något som egentligen är unket.

Men sen är ju frågan vad som är sant och inte. Och vems sanning är det som gäller? Jag tycker att Ukrainakriget belyser detta bra. Nyhetsrapporteringen därifrån är helt och hållet gjord ur västerlänsk synvinkel. Vad gäller DN är den inte ens ur europeisk synvinkel, utan snarare amerikansk. Man försöker inte ens vara objektiv. Är det någon som har belyst konflikten ur rebellernas syn på den? Eller ryssarnas? Näe. Ska man inte höra båda sidor i en konflikt?

//T
Huggorm
Samtidigt står vår svenska minister Ylva Johansson och blåljuger i amerikansk TV. Hon menar att mängden sexbrott bara minskar och minskar i Sverige. Hon ville väl höja vårt lands anseende efter att det svärtats av SD kan man tro, men förstod hon inte att det skulle nå även svenska öron? Nu blev hon tvungen till ett pinsamt pudlande. Under tiden håller en annan socialdemokratisk minister på och lanserar en hemsida för att försöka spräcka myter, så kallade "alternative facts" som han menar andra partier sprider. Hela situationen är ju komisk.
Gossen Ruda
YJ kanske hade halft rätt. Jag hörde någon förklara eller läste nånstans att det totala antalet sexbrott ökar pga en massa anmälningar om sexuellt ofredande medans antalet våldtäkter går ner.
Tapio
CITAT (Huggorm @ 04-03-2017, 19:45) *
Samtidigt står vår svenska minister Ylva Johansson och blåljuger i amerikansk TV. Hon menar att mängden sexbrott bara minskar och minskar i Sverige. Hon ville väl höja vårt lands anseende efter att det svärtats av SD kan man tro, men förstod hon inte att det skulle nå även svenska öron? Nu blev hon tvungen till ett pinsamt pudlande. Under tiden håller en annan socialdemokratisk minister på och lanserar en hemsida för att försöka spräcka myter, så kallade "alternative facts" som han menar andra partier sprider. Hela situationen är ju komisk.


Halaj!

länka till goda källor till dina påståenden! (fan, varför skall man behövä påtala detta?)

//T

segelbåt
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2017, 19:59) *
YJ kanske hade halft rätt. Jag hörde någon förklara eller läste nånstans att det totala antalet sexbrott ökar pga en massa anmälningar om sexuellt ofredande medans antalet våldtäkter går ner.


Tog 2 sekunder att hitta följande:

Förra året anmäldes 10 487 fall av sexuellt ofredande, vilket är en ökning med 20 procent.
Även antalet anmälda våldtäkter ökade mellan 2015 och 2016, med 13 procent.


https://www.svd.se/antalet-anmalda-valdtakt...kade-under-2016
segelbåt
CITAT (Tapio @ 04-03-2017, 20:45) *
Halaj!

länka till goda källor till dina påståenden! (fan, varför skall man behövä påtala detta?)

//T


Svårt att googla själv? Eller varför inte bara gå in på aftonbladets hemsida?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7amb3/...vju-om-sexbrott

På twitter så blockar Ylva alla som ger henne rätt siffror. Snacka om Sveriges egna Bagdad-Bob.
https://twitter.com/niklassvensson/status/838033039481430023

Fast Ylva är ju en gammal kommunist så det är ju inte förvånande.
*Stintan*
Att antalet anmälningar ökat är väl ändå inte detsamma som att antalet faktiska sexbrott ökat.
Huggorm
Ja, där finns källorna. Nu har ju Ylva Johansson medgivit att det inte var sant så det finns ingen anledning att tvivla längre.
Gunilla T
Att avläsa och tolka sexualbrottsstatistik är inte enkelt. Man kan t.ex. inte jämföra mellan olika länder eftersom lagstiftningen skiljer sig åt ganska drastiskt om vad som är ett brott.

Sedan har vi detta med anmälningsbenägenhet. Sexualbrott har historiskt haft en låg anmälningsbenägenhet av många olika skäl. Det är bara några decennier sedan som våldtäktsoffer kunde få en fråga från domstolen om sin klädsel eller alkoholintag, underförstått var offret delvis skyldig till det inträffade. Lägg därtill bevisfrågan som alltid är komplicerad vid sexualbrottsmål eftersom det sällan finns ögonvittnen så inser man hur svårt det är för ett offer att göra en anmälan.

I Sverige har det satsats åtskilligt med upplysning och stöd till sexualbrottsoffer, inte minst genom kvinnojourernas verksamhet och massor med utbildning till berörda myndigheter. Den processen har resulterat i att anmälningar om sexualbrott ökat vilket också varit syftet.

Samtidigt har sexualbrottslagstiftningen skärpts. Från 2005 rubriceras sexuellt utnyttjande som våldtäkt, i statistiken ökar naturligtvis våldtäkter. 2013 skärps åter lagstiftningen genom att utvidga begreppet våldtäkt.

Allt detta bör man vara medveten om när man påstår saker om sexualbrott.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/...exualbrott.html

Gunilla T
CITAT (Tapio @ 04-03-2017, 18:14) *
Halaj!

Glömde ju att skriva att jag skrev I denna tråd för att jag hörde om saken i P1:s medierna:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/867672?programid=2795
saken avhandlas ca 15 min in i programmet.

Vad gäller Trumps anhängare lider de också av faktaresistens, kallad post-truth på engelska.
Jag tror att de vet att han snackar goja, med det verkar inte störa dem alls. De bara gillar att höra det han säger, sant eller inte. Samma åkomma återfinns även hos de s.k. ”sverigevännerna”. Jag gillar inte benämningen. Den har alldeles för positiv klang för något som egentligen är unket.

Men sen är ju frågan vad som är sant och inte. Och vems sanning är det som gäller? Jag tycker att Ukrainakriget belyser detta bra. Nyhetsrapporteringen därifrån är helt och hållet gjord ur västerlänsk synvinkel. Vad gäller DN är den inte ens ur europeisk synvinkel, utan snarare amerikansk. Man försöker inte ens vara objektiv. Är det någon som har belyst konflikten ur rebellernas syn på den? Eller ryssarnas? Näe. Ska man inte höra båda sidor i en konflikt?

//T


Tack för länken Tapio, en mycket intressant diskussion bland journalisterna men mycket skrämmande samtidigt eftersom det framkommer hur utsatta de blir om de skriver om det som retar trollen, nämligen invandring och integration. Många avstår eftersom de inte orkar med trakasserierna som följer. Jag blir riktigt upprörd över att vår demokrati undergrävs av krafter som vill splittra, förstöra och dra isär vårt samhälle.

Eskilstuna Kuriren är inte vilken tidning som helst, under kriget var J A Selander chefredaktör och tillsammans med Torgny Segerstedt Göteborg var de två röster i ett nazivänligt klimat som stod emot propagandan. Selander åtalades för att ha smädat Hitler. Tidningen som är liberal har sedan dess satt en ära i att ta tillvara arvet efter den legendariska chefredaktören så det är ingen tillfällighet att just denna tidning blir måltavla för de mediala trollen.

Som läsare bör man alltid vara källkritisk men också förstå uppdelningen mellan nyhetsjournalistik och åsiktsjournalistik. I tidningen är placering av ledarsida, insändarsida, debatt och opinionsbildande material skild från nyhetsrapportering. På nätet kan det vara svårare att se vilken typ av innehåll det handlar om. Nyhetsrapporteringen skall vara neutral och som läsare bör vi alla kunna skilja på nyheter och opinionsbildning.
Gunilla T
Grävande journalister på DN har gjort ett utmärkt arbete genom att granska en del av de s.k. populistiska sajterna. Unket är väl ett snällt omdöme om dessa media som sprider konspirationer och försöker undergräva vår demokrati. Putinvänner, rasister, skattesmitare..

Det övergår mitt förstånd att någon tänkande människa kan tro på all denna skit som strömmar ut här och inte ens rodnar när man börjar använda deras slagord. Ändrar man orden följer tanken efter så för varje sunt tänkande människa borde det vara en hederssak att aldrig någonsin bidra till detta genom att börja använda det populistiska språkbruket.

http://www.dn.se/ekonomi/extremsajternas-p...nska-affarsman/
*Stintan*
Sorry men tänker inte betala för att kunna läsa artikeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon