Gissatlas
Hej jag är nybörjare på att odla och nu ska jag så lavendel. Jag har förökt läsa på här på sidan. En del säger att de ska stå i kylskåp 2-3 veckor Efter sådd och en del säger att man kan ha dom ute 5-6 veckor och en del att de gillar +4-4 C men här har vi nu -10 till - 20 emellan åt. Klarar dom det eller ska jag köra på kylskåp? Jag vill att dom härdas och klarar av kommande vintrar.
Mvh Kim
Gunilla T
Jag är ingen expert på sådder men vad jag förstår skall lavendel utsättas för stratifiering dvs en period av kyla innan de kan gro. Efter stratifiering tas de in i värmen igen. Viktigt är om fröna är ljusgroende eller om de skall täckas.

Inte helt säker men jag tvivlar på om det har någon betydelse om de står ute eller i kylskåp. Däremot kan du knappast påverka härdigheten på plantan genom att utsätta den för kraftig kyla.

Lavendel, beroende på art/sort kan vara tveksamt härdig i högre zoner men det har du säkert kollat upp, det framgår inte vilken zon du bor i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon