Selkroken
Hej!

Min första aktivitet här på forumet handlar om att plantera om tomatplantor.
Jag bifogar en bild (nederst) för att underlätta något.

Fråga 1:
Detta blir andra omplanteringen och eftersom de växt så fort skulle jag gärna sätta dem så djupt som möjligt för att få till lite stabilitet. Jag har hört att man ska sätta dem så att det första bladparet hamnar precis ovan jord. Men går det att sänka plantan mer så att andra bladparet hamnar precis ovan jord?

Fråga 2:
Om man inte kan sätta plantan så djupt man vill pga att krukan är för låg, kan man böja plantan inne i krukan så att det får plats? Alltså böja det som hamnar under jord, lite spiralaktigt?

Tack på förhand!

[attachment=87005:bladpar.jpg]
Mjärden
När jag köpt tomatplantor har jag planterat om dem i en större kruka och fyllt på med jord lite ovanför ytan från butiken. Jag har haft låga sorter, men ett år blev den lite större och då fick jag ha den mot en vinkelvägg och stötta upp den med en blompinne.
Förra året hade jag en planta på min odlingslott och den fick så många tomater att jag fick sätta upp lite stöd under, så att tomatgrenarna inte lade sig ner mot jorden.
Men att laborera och böja plantan under jord tror jag inte är bra, då är det bättre att
stödja den på olika sätt ovan jord. (antar att du har en högväxande sort)
Selkroken
Tack för svar Mjärden!

Jag tror inte heller att det är bra att böja den under jord.

Ikväll hade jag tänkt att plantera om dem och sänka dem så att det första taniga bladparet hamnade under jord. Men så kom jag på att det inte skadar att fråga om hjälp.

Om det har någon betydelse så är dessa sådda från frön. Och jag vet att det kommer att behövas stöttning, men ju mindre desto bättre smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag sparade mjölkkartonger för dom var bra för tomatplantor. Jag pla<nterade dom så djupt det bara gick
Åsa, mälardalen zon 2
Tomater är inte kinkiga de tål att planteras så djupt så bara lite av toppen sticker upp och de tål även att böjas lite när man planterar om ifall de är väldigt rangliga men de får ju inte gå av.
Selkroken
Stort tack för era svar!

Jag planterade så djup krukorna jag hade tillät utan att tomatens nederdel böjdes.
Jag hade gärna planterat lite djupare, men hellre då att fixa lite extra med stadga än att förstöra de små liven..

Tack tack!
Stefulainen
Jag brukar så i avklippta mjölkburkar och sedan plantera om ett par gånger i djupare och djupare mjölkburkar före jag planterar ut. Lätt att plantera om när de lätt glider ur den gamla mjölkburken och in i den nya. När jag väl planterar ut dom brukar jag gräva ner dom så djupt som möjligt - tror årets plantor blev planterade i nästan halvmeterdjupa hål så att bara 10-15 cm stack upp. :-)

...eventuellt kunde jag så lite senare, men det är svårt att hålla sig på vårvintern smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon