Römme
Vi flyttade en syrén (5 år gammal) för två år sedan och den har inte riktigt kommit igång sedan dess. Det har varit glest mellan bladen och många grenar har i stort sett dött. Det vi också kan se är att stammen fått vita fläckar. Vet ej om dessa visar på något specifikt problem eller om det är normalt. Är det någon som har någon idé om vad de vita fläckarna betyder?
Syren

Gunilla T
Utan att veta säkert men jag tror du kan utesluta de vita fläckarna på stammen som orsak till att syrenen mår dåligt. Det finns så mycket påväxt av allt möjligt i naturen, fläckarna skulle kunna vara lavar. Gör nog ingen skada för busken.

Jag antar att ni fick kapa ganska mycket rötter när syrenen flyttades och det kan ta tid innan den återhämtar sig. Syrener är sega i starten när man planterar dom.

Du kan googla på syrenbakterios som är vanlig hos syrener och se om symptomen som busken uppvisar stämmer med er syren, annars avvakta och se om den repar sig.
Huggorm
Som sagt, lavar orsakar inte några problem, men de kan vara tecken på svag tillväxt. Och den där stackaren har säkert mycket svag tillväxt nu när den försöker etablera sig på nya platsen. All växtkraft går nog åt till att bilda rötter.
Römme
Tack för svaren! Har ni några tips på hur man bäst hjälper den på traven nu när den har det kämpigt? Bör man gödsla med nåt speciellt? Beskära den hårt? Den står i halvskuggigt läge (morgon och kvällssol).
Huggorm
Jag skulle varken gödsla eller kapa, men lite vatten när det är torrt skadar inte. Och just nu är det mycket torrt i delar av landet.

Sedan är det ju så med buskar som syrenen att varje stam har en begränsad livslängd medan rotsystemet överlever och skjuter nya skott. Nuvarande stammar kanske inte klarar flytten, men det kommer säkert nya skott nedifrån.
Römme
Tack, det låter bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon