Full version: fåglar
vanjalarsa
Är det någon som har fåglar? Nymfparakiter eller undulater? jag har tre parakiter och två undulater. Skulle vara kul att höra om någon av er har fåglar ?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bengalow
Ja, vi har 5 undulater i en voljär, som en gång rymde 40 st. Dom är ute hela året, i Skåne.
vanjalarsa
Låter härligt!
Har de någon värmekälla ?
Jag rullar ut mina på sommaren. men törs inte lämna dem obevakade med tanke på katter och stora fåglar.
har du byggt voljären själv ?
berätta mer !
Mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bengalow
Dom har ett bo inomhus, dit vi "skrämmer in dom" om natten, och drar igen luckan.
Vi började en gång med mindre voljär, helt utomhus, och tog in dom i burar på vintern. Efterhand som det blev flera, så utökade vi, och byggde in "holken på ca ½ m3 i huset. Nu är voljären 5 x ,90 x 2 meter. Ja, jag byggde den själv, med ena väggen mot en slät betongmur, och gaveln mot huset. Det är alltså 2 sidor med nät 25x12x1,5 mm rutor, som jag köpte på rulle. Det är regnskyddat med plasttak, så dom blir inte våta vid regn. På somrarna brukar vi duscha dem när det är varmt. Det gillar dom!
Vi har ofta besök av rovfåglar, t.ex. Sparvhök. Det är otroligt fascinerande att se hur de jagar runt voljären, men kan naturligtvis inte få fatt i undulaterna, som sitter som smala streck runt om i buren. Det fina är, att höken också håller "svartstararna" borta. Vi har sett många sådana fjäderhögar på gräsmattan, där höken tagit koltrastar. Vi vill inte ha dessa skrän- och skitfåglar här.
Ett elände är, att råttor söker sig hit. Det finns ju överbliven mat på marken i buren. Lyckligtvis lade jag ett nät i golvet också, så dom kan inte komma upp i buren. Möss kan ta sig igenom stängslet, men inte råttor.
vanjalarsa
Roligt att läsa om dina fåglar ! Du får skaffa en katt som håller undan möss och råttor....En sak undrar jag över, varför tycker du inte om Koltrastar?
Tack för jättetrevlig och rolig läsning !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
sparvuggla
CITAT (Bengalow @ 11-05-2017, 14:05) *
Dom har ett bo inomhus, dit vi "skrämmer in dom" om natten, och drar igen luckan.
Vi började en gång med mindre voljär, helt utomhus, och tog in dom i burar på vintern. Efterhand som det blev flera, så utökade vi, och byggde in "holken på ca ½ m3 i huset. Nu är voljären 5 x ,90 x 2 meter. Ja, jag byggde den själv, med ena väggen mot en slät betongmur, och gaveln mot huset. Det är alltså 2 sidor med nät 25x12x1,5 mm rutor, som jag köpte på rulle. Det är regnskyddat med plasttak, så dom blir inte våta vid regn. På somrarna brukar vi duscha dem när det är varmt. Det gillar dom!
Vi har ofta besök av rovfåglar, t.ex. Sparvhök. Det är otroligt fascinerande att se hur de jagar runt voljären, men kan naturligtvis inte få fatt i undulaterna, som sitter som smala streck runt om i buren. Det fina är, att höken också håller "svartstararna" borta. Vi har sett många sådana fjäderhögar på gräsmattan, där höken tagit koltrastar. Vi vill inte ha dessa skrän- och skitfåglar här.
Ett elände är, att råttor söker sig hit. Det finns ju överbliven mat på marken i buren. Lyckligtvis lade jag ett nät i golvet också, så dom kan inte komma upp i buren. Möss kan ta sig igenom stängslet, men inte råttor.

Koltrast är en av dom finaste fåglarna vi har. Du måste mena nåt annat?
Och koltrastens sång, finns det nåt vackrare?
Lyssna på koltrasten:

http://www.fågelsång.se/koltrast/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2776316
vanjalarsa
ja jag tycker också mycket om Koltrasten! Matar den med äpplen på vintern och njuter av deras vackra uppenbarelse ! Jag tycker om alla fåglar !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon