FruTrädgård
Jag har en stor gran rot som går rakt igenom trädgården och under husgrunden.

Hyresvärden är lite si så där kring roten som går inunder husgrunden, men gör de inget eller visar inget intresse så är det inte mitt problem. I kontraktet står de att de bara ser över tre meter från huset men ansvarar inte över trädgården. Luddigt jag vet.

Granen är närmare fyra våningar hög, men skogsvårdarna säger att det är ingen fara för att granarna som växer precis utanför är jätte friska. Det tror jag nog mycket väl, medtanke på att gödsel vi som har trädgårdar sprider ut i trädgården för att få det att växa.

Igår tog fram spade, sågar och tänger. Började gräva upp en rot som syns i gräsmattan. När den var uppgrävd så var den närmare 2dm i diameter.

Ja, vi vann efter en heldag över roten - den är av och vi fick bort ca 1m av den. Värsta var nog att sågarna blev jätte slöa och förlorade sina taggar, pga kåda. Ja, granen gick på med fullt försvar.

Däremot vann granen fysiskt över oss. Vi är helt slut och bra mycket träningsvärk. Så pass att vi lutar mot förhoppningar att resten av roten ska förmultna, för att det känns helt sinnessjukt att gå på resten av roten.

Trädgården är så pass liten och granen tillhör inte hyresvärden, inte heller kommunen utan de som äger våra kraftledningar, så det går inte med maskiner eller dyl riva upp gräsmattan eller såga ner granen.

Vi har sågat av roten flertal gånger och då i förhoppning om att den ska förmultna men värsta är nog att den faktiskt har vuxit ihop igen. Vi har kapat andra mindre rötter som tillhör denna mer enorma roten men det som är den enorma roten mer vuxit sig ännu kraftigare. Verkar vara mer gräva upp som gäller.

Nu vad ska vi göra med resten av roten? Hur lång tid kommer det att ta för den att förmultna? Då delen som inte längre har någon som helst kontakt med granen? Eller måste vi slåss mot de resterande 4m rot framtill trallen? Då synlig rot samt rot som håller på att tränga upp till ytan. Den känns om en går på den. Hur mycket förgrenad kan denna rot vara, för den kan väl inte ha annan rotkontakt med granen?
Huggorm
Genom att göra skador på grova rötter på en gran öppnar man för röta som sedan sprider sig upp i stammen. Granar verkar vara extra känsliga för det, jag ser själv i skogen här omkring att när skogshuggarna kör över granrötter med miniskördare är det mycket stor risk för röta. Det behövs inte mer än så. Och när den sätter in är det stor risk för att trädet blir instabilt och faller i någon storm. Inget smart drag att göra så där med granrötter i en trädgård alltså. Nu bör ni hålla koll på granen, spana efter kåda som rinner ned för stammen och döda grenar.
FruTrädgård
Så detta räknas som en grov rot alltså... *ops* whist.gif

Det som är att jag har sågat rötter från granarna precis utanför som har varit runt 7-8 cm i diameter innan. Då jag grävde upp syrenhäckar och satte nya buskar. Grävde upp en ny avgränsning av trädgården.

Det är två enorma granar.

Enda som jag har varit ute efter att kunna klippa gräsmattan och få mindre snubbel risk. För just denna rot har legat mycket ytligt. Ja, den har utsatts för fysisk påverkan innan men alltid självläkt.

Får ha koll på granarna.

Men resten av roten, som nu inte har någon kontakt med granen - hur snabbt kommer den att förmultna. Förhoppningsvis är inte granen som syrener, att de skjuter skott från roten som är kvar och inte har kontakt med granen.


Huggorm
Ja, 20cm räknas som en grov rot. Om den inte har kontakt med trädet kommer den dö och förmultna, hur snabbt det går beror på om den ligger så ytligt så den torkar. Ligger den skuggigt och fuktigt ruttnar den snabbare, på några år.
FruTrädgård
Tack, då vet jag det och på så sätt kan jag släppa resten av roten. För det är ett vansinne att gräva upp just gran rötter. Mycket värre än syrener.

Då kanske kan klara mig med att det var precis slutet av denna grova rot med att den förgrenade i ena änden.

På allt detta, det som inte går att läsa måste ju, en fråga om. Så att man vet vad man gör, typ.

Nu kan jag då så småningom skaffa mig en eldriven gräsklippare och kunna klippa gräsmattan själv. (Kan inte det idag med handjagaren) Om ett par år kommer jag inte kunna klippa gräsmattan med sax. På detta komma ut utan snubbelrisk.

Jag har en funktionsnedsättning som gör att sakta blir sämre och trädgården är idag räddning att kunna komma utomhus vissa dagar. Dessa vissa dagar kommer att bli fler. Så jag håller på planera och fixa en mer självgående trädgård. Denna gran rot är ju en del av det hela. blush.gif
Gossen Ruda
Det är svårt att veta hur lång tid det kan ta för den avkapade roten att multna, 5-10 år kanske? Beträffande granen-na så funderar jag på om du inte skulla ta och prata med markägaren. Något kraftbolag fattar jag det som, de brukar vara pigga på att ta ner träd så jag undrar varför de sparat dessa träd? Kanske tror de att du vill spara dem? Min åsikt är att man skall inte ha stora träd nära hus, en olycksrisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon