Greta4
Hej alla glada!

Är ny medlem för jag blev så inspirerad när jag såg hur många här som engagerar sej och ger bra tips och idéer! Nu är det min tur att be er om hjälp!

Har flyttat in i en lägenhet på markplan och till bostaden ingår en liten uteplats i fullt söderläge. Mycket liten skugga finns.

Det går inte att plantera buskar så enda alternativet är att fixa stora vackra krukor, och söker därför nu ihjäl mig på nätet efter vilken sort som är lämplig.

Bor i Zon 4 i Stockholm -

Önskemålen är att växerna ska -

1. Trivas i stor kruka
2. Trivas i söderläge hela dagen
3. Helst är röd eller vintergrön (drömmen är japansk lönn men det får bli en annan gång) men gärna blommande också. Vill ha färger!!!!
4. Den ska inte vara klättrande, inte bre ut sig eller behöva tas in på vintern (bara täckas med säck?).
5. Gärna att den blommar varje år

Tanken har gått till Thujor, även fast den känns trist på något sätt.
Dom liksom känns "döda". Skulle den ens trivas i kruka?

Spirea?

Har ni några växter i bakfickan att plocka fram som ni tror skulle passa mina önskemål?

/mvh Greta
catlady
Kanske inte vad du vill höra, men det låter som ett ideellt läge för sommarblommor - mycket färg och blommor hela sommaren.
Greta4
(förlåt sent svar, svarsmeddelandefunktionen verkar inte fungera)

Visst vill jag höra ditt svar och tycker det dessutom var en enkel och bra idé för i alla fall några krukor! tummenupp.gif
Anders J Holmberg
Varför inte Hibiscus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon