Full version: Flytta Havtornsbuske?
pohutakawa
Hej.

Har en Romeo och en Julia. De växte riktigt fint som småplantor i krukor i kökslandet. De utplanterades senare ca 5m norr om kökslandet för några år sedan. De har full sol från tidig morgon till ca kl 8 på kvällen, först då hamnar de i skuggan av ett träd.

Plantorna ser riktigt risiga ut just nu, bladen blir inte särskilt långa och det är ingen tillväxt att tala om. Inte mycket till blad längre ner. Några rotskott har jag inte sett heller och inga nya grenar växer ut längre ned från plantorna. De har också blivit väldigt sneda och lutar mot norr.

Med tanke på hur fint de prunkade när de stod i krukor i landet så tror jag det är växtplatsen det är fel på.

Går det gräva upp plantorna och flytta dem?
När är bästa tiden att gräva upp havtorn för att flytta dem?
Huggorm
Det är bäst att flytta buskar när det inte är allt för varmt. Kanske i slutet av augusti när den värsta värmen är över, men det fortfarande är lite kvar av säsongen för busken att börja etablera sig på nya växtplatsen.
Annelieh1506
CITAT (pohutakawa @ 07-06-2017, 00:10) *
Hej.

Har en Romeo och en Julia. De växte riktigt fint som småplantor i krukor i kökslandet. De utplanterades senare ca 5m norr om kökslandet för några år sedan. De har full sol från tidig morgon till ca kl 8 på kvällen, först då hamnar de i skuggan av ett träd.

Plantorna ser riktigt risiga ut just nu, bladen blir inte särskilt långa och det är ingen tillväxt att tala om. Inte mycket till blad längre ner. Några rotskott har jag inte sett heller och inga nya grenar växer ut längre ned från plantorna. De har också blivit väldigt sneda och lutar mot norr.

Med tanke på hur fint de prunkade när de stod i krukor i landet så tror jag det är växtplatsen det är fel på.

Går det gräva upp plantorna och flytta dem?
När är bästa tiden att gräva upp havtorn för att flytta dem?


Hej!

Om jag mins rätt kan havtorn ha lite önskemål angående pH halt och vilken typ av jord den vill ha.
undersök det och flytta över dem i stora krukor/gräv stora gropar och fyll med rätt jord och näring.

Jag är rätt ivrig och skulle tänka att växten säkert vill ha rätt jord så fort som möjligt.
Ha koll på den bara smile.gif

/Annelie
/Annelie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon