Erikskywalker
Hej!

Vi har nyligen tagit över en trädgård där baksidan inte skötts på många år. Jag tog igår ner ett 10-tal småträd (1-1.5m) höga, samt ungefär lika många buskar (1m höga). Mitt i allt står ett fint stort plommonträd.

Hur får jag bäst bort alla rotsystem? En mängd småstenar och rötter sticker upp, och har planerat gräsmattta. Törs jag köra med minigrävare mtp plommonträdet? Jordfräs? Är det för hand som gäller...?

Vore så tacksam för tips från erfarna, huset på tomten kräver också mycket tid och omvårdnad just nu så alla tips som underlättar emottages!

Med vänlig hälsning Erik
Huggorm
Köp roundup och pensla försiktigt på stubbarna snart efter att du kapat buskarna. Eller vänta till det kommer upp skott och pensla på löven. Undvik att pensla på skott av plommon eftersom de kan hänga ihop i rötterna med det befintliga plommonträdet. Kör du in med minigrävare kommer du nästan garanterat skada plommonträdet, dels genom att gräva sönder rötterna och dels genom att kompakta jorden. Men kan du bara få död på slyets rötter så kan de ligga kvar i jorden, de förmultnar snabbt och kan vara till nytta för plommonträdet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon