Full version: Tomaten Taxi
Ann-Christin Lindberg zon II
Har någon prövat att odla den gula busktomaten Taxi, som bl a Runåbergs har? Låter som en trevlig bekantskap! rolleyes.gif
Berith
Låter som nåt man kan komma långt med...! tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Haa, dän kanske inte hôller säk i växtahuset, utan sa´ ut på bôggda å dra! tongue.gif
Berith
Nää fôr skråen, dä kan'te va lätt å draas mä en sôn däringa. Ååh, va fôlk sulle praata sen! Ente rolitt... blink.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Å tänk va kora sulle bli rädda när han kommer gasandes! För å ente tala um hur han sulle skita ner lufta i växthuset! tongue.gif
Berith
Håll dej du te di rööe tomatera, di går åtminstånne å lita på!
Sulle ente tro att du får nåt enda vettit svar ätter dä här...
Uschlitt men sant!
rolleyes.gif blink.gif wub.gif tongue.gif biggrin.gif unsure.gif wink.gif sleep.gif ohmy.gif wacko.gif smile.gif
(Tôcker dä ä rolitt mä en hel drôs mä gôbbar!)
Ann-Christin Lindberg zon II
Misstänker också att det inte blir nöka vetia svar nuuu... tongue.gif

Gåbbar kan en ente få för många utå´, eller.... wub.gif
Berith
Nää, i alle fall ente jorlgåbbar! wub.gif

Jag kan be Ingemar å sudda ut di onödie inläggena om du vell...? unsure.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Dä kvettar la´- vi får se om någon svarar, annars får jag väl göra om försöket! No problems!! rolleyes.gif
Jennyn
Tomaten Taxi har jag tyvärr inte provat men här får du två andra tips:

Gelbe dattelwine - små, väldigt goda, droppformade, gula tomater i jätteklasar

Cheerio - tidigast att komma igång av alla tomater jag provat. Fula plantor men å vilka goda tomater, röda lite avlånga, något större än coctailtomater.

Tomatfantasten Jenny
Ann-Christin Lindberg zon II
Tack snälla tomatfantasten Jenny! Jag är också galen i tomater. Hade Sungold orange körsbärstomater som var jättesöta och goda samt Celebrity, som var friska och vackra, men hade i mitt tycke för tjocka skal, smaken var det annars inget fel på. rolleyes.gif

I år tänkte jag prova en busktomat, en körsbärs- och en vanlig för uppbindning, får se vilka jag väljer - skööönt att det drar mot vååååår..... wub.gif
lindsay
Hmm, om du fortfarande, efter denna där harangen är intresserad så kan jag berätta att taxi är en sort som är mycket trevlig. Busktomat och fungerar bra på friland, behöver inte tjuvas och ger normalstora gula tomater..

Om du vill kan du få frö av Linblom på AoT, Hälsningar Linda (också tomatgalning!)
abborrmaster
ville bara säja at jag oxå e en tomatglaning biggrin.gif

/Simon
Ingrid på Västkusten
Ramlade in i en affär som sålde Johnsons fröer - jag köpte SEX fina tomatsorter i en påse - det var 25 fröer i varje tomatpåse - hela klabbet kostade 42 pix.

Vad som var i? Tigerella, Aurigae, Sun gold, Red Pear, Marzano, Costuloto Fiorentino.....
helt enkelt SUPER!


Hälsar Ingrid
Ann-Christin Lindberg zon II
SMASK, SLURP...! Det låter gôtt, Ingrid! Åhh, tänk om det vore sommar och de egna tomaterna vore mogna! Urrk för smaklösa, ibland till och med beska vinterköpetomater! wacko.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon