GasseG
Hej alla

Jag har i år en kruka om 40 liter med 5 plantor i. Jorden är Hasselfors P-jord och för att minska avdunstningen har jag lagt gräsklipp ovanpå jorden.

Chiliplantorna växer på bra och blommar väldigt mycket. Dock verkar 3 av 4 vanlig spansk peppar lida av antingen näringsbrist eller närings lockout. Den femte plantan är en Rocoto och den uppvisar inte någon brist.

Det är de nya bladen som drabbas och som sagt 3 av 4 plantor. Efter egen efterforskning får jag det till att det kan vara Kalcium som fattas men är långt från säker.
13 timmar sol om dagen.

Bifogar en bild där jag tagit ett sjukt blad och jämför detta med ett friskt dito.



Tacksam för alla svar!
segelbåt
Ser ut som du fått Trips.
Mjärden
Vad är lockout avs växter och vad är Trips ?
GasseG
Trips är ett litet bevingat skadedjur som kan orsaka skador likt de du ser på bilderna. Jag ska använda luppen när jag kommer hem.

Lockout är nästan motsatsen till brist på näring. Det finns näring i jorden men olika faktorer, oftast ett felaktigt pH gör att växten inte kan tillgodogöra sig näringen i jorden. Även ett stort överskott kväve i jorden kan göra att växten tex inte kan tillgodogöra sig Kalcium. Växten får då tecken på att kalcium fattas den.

Hoppas förklaringen räcker Mjärden....annars är det bara att fråga igen.
GasseG
Kollat efter trips och jag kunde inte hitta ett enda skadedjur, trips eller annat. En spindel bor i en topp men jag tror den är oskyldig.

Fler förslag?
Åsa, mälardalen zon 2
Kan vara lätt magnesiumbrist inte helt ovanligt ifall man odlar i torvbaserade jordar. Epsomsalt funkar bra för att rätta till det
GasseG
Tack Åsa!

Ja det känns väldigt rimligt måste jag säga. Jag duttar dit lite Mg och ser hur effekten blir.
GasseG
MgSO4 är nu införskaffat.

Har någon en uppfattning om hur mycket som kan användas till 5 plantor i 40 liter jord? Eller spelar det ingen roll?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar bara lösa upp 1msk epsomsalt i 5 liter vatten och vattna med det några gånger under sommaren till alla mina växter som sitter i kruka.
GasseG
Ok, jag är kemist så jag tog ren MgSO4 från labbet därav min fråga.
Epsom salt var 47.5% MgSO4, 1 msk a 5 liter. Jag tog ca 0.5 msk till 5 liter så det borde vara ekvivalent.

Tack. Nu återstår det att se effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon