Full version: Sjuk pion
MayKay
Mina pioner blommar dåligt. Jag antar att det beror på att de står nära stora rosbuskar? Flera har också fläckiga blad redan tidigt på sommaren, kanske mosaikvirus? Är den skadlig? Varför ser en pionblomma ut så här? Är hela plantan sjuk - dess blad har mosaikvirus, skadar de knopparna? Borde jag gräva upp alla pioner med viruset och kasta bort dem? Tack i förväg för era svar!
Gunilla T
Om man ska ta till så drastiska åtgärder som att gräva bort och bränna alla pioner bör man vara säker på en rätt diagnos. Pioner kan, liksom andra växter drabbas av en hel del sjukdomar men vad som hänt med dina pioner är omöjligt att svara på. Utifrån den otydliga bilden på en pionblomma kan man inte ställa någon diagnos.

Pioner kan sluta blomma av många anledningar, med åren hamnar för mycket jord ovanpå rötterna och då avtar blomningen. För hård konkurrens av andra mera kraftigväxande plantor påverkar också. Utebliven gödsling under många år gör att jorden utarmas och pionerna orkar inte bära fram sina blommor. Det finns hur många skäl som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon