Pipi
Jag köpte en Calathea Medallion för ungefär en månad sen. Förra veckan upptäckte jag att något växte upp i mitten av växten. Är det en blomma eller något annat? Blad är det inte då det kommer upp blad bredvid.
Fröken Odört
bild?
Pipi
Vet inte hur jag ska få fram bild här, men det finns ett foto i mitt album om det går att se. Är totalt nybörjare på det här.
Fröken Odört
Ovanför skrivfältet så finns det 7 knappar, b, i, u grön grej med ett plus, ett vykort, en smiley och en pratbubbla. Klicka på vykortet och klistra in bildadressen i rutan som poppar upp (bildadressen får du genom att högerklicka på en bild som du laddat upp och sedan välja "Kopiera bildadress").



Ja, det ser ju onekligen ut som att en blomma är på gång.
Pipi
Tack snälla. Då ska jag lära mig det till nästa gång 😊
Åh, vad kul att det verkar vara en blomma på gång.
sparvuggla
CITAT (Pipi @ 11-07-2017, 00:50) *
Tack snälla. Då ska jag lära mig det till nästa gång 😊
Åh, vad kul att det verkar vara en blomma på gång.

Ser ut som inkakrona, Calathea Crocata, den blommar normalt på vintern, och kräver mycket fuktig luft, men tydligen trivs den alldeles utmärkt hos dig. Vad har den för miljö temp och luftfuktighet hos dig?
Är "svår" växt att få överleva annars i centraluppvärmda rum.
Pipi
Den står vid ett fönster mot norr - väst. Bifogar bild. Temperatur är ungefär 18 - 19 grader och luftfuktighet vet jag inte. Jag duschar den varje dag lite lätt. På krukan står det att det är en Calathea Medallion, men det kanske är fel. Jag är inte så insatt i dessa växter, försöker lära mig så mycket jag kan.
sparvuggla
Det är som du säger Medallion, nu när man ser bladen uppifrån. Norr-väst låter perfekt, sol bränner bladen på dessa sorter.
Pipi
Tur att jag inte ställde den i mina andra fönster, då vi har full sol från morgon till närmare kl 13 varje dag. Nu håller jag tummarna på att den vill fortsätta trivas här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon