litlot
Har några buskar på min mark med blommor som liknar fläder - klasar av vita blommor i platta blomställningar. Bären har inte mognat än så jag vet inte vilken färg de kommer få. Märgen är vit som på fläder, men jag tycker inte bladen liknar fläderns... Buskarna är ca 2 meter höga. Är det någon som vet vad det är för något?

Det jag framförallt undrar är om busken kan vara giftig då de växer där jag håller på att bygga ett gethägn och jag funderar på om jag behöver röja bort dem, eller om killingarna kan mumsa på buskarna och bären utan att bli sjuka. Getter äter ju i princip allt de hittar och kan lätt bli sjuka och i värsta fall dö om de får i sig större mängder av något giftigt sad.gif

[attachment=87282:IMG_6825__2_.jpg]
Gunilla T
Ser ut som måbär Rubes alpinum, inte giftig.
litlot
Men å så bra! Tack för hjälpen smile.gif
Fröken Odört
Det är inte måbär, utan olvon.
Huggorm
Japp, olvon. Svagt giftig men bären smakar så illa så det är omöjligt att äta tillräckligt för att förgiftas. Inte ens fåglarna äter dom förrän allt annat är slut, ofta hänger bären kvar på våren när de nya löven kommer. Och ja, jag har smakat rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon