Exotic
Var 1 sväng på Vapne idag och hittase 1-liten Dillpion,dem är bara så läckra fast jag har bara sätt den på bild. rolleyes.gif wub.gif
Någon som har den och kan dela med sig lite ,kanske skicka bilder ?? wacko.gif biggrin.gif
wub.gif
Nutten
Av ren nyfikenhet, vad tog de för dillpionen där? unsure.gif De brukar inte precis vara billiga..
Exotic
CITAT (Nutten @ 24-04-2004, 23:42)
Av ren nyfikenhet, vad tog de för dillpionen där? unsure.gif De brukar inte precis vara billiga..

wacko.gif blink.gif wub.gif smile.gif 595 kr , , vet ej vad dem brukar ta?!
MVH
Nutten
Har upptäckt att det brukar ligga däromkring om det har börjat grönska!

På mitt jobb blir kunderna bara så chockade när de ser prislappen 598 kr, så det var därför jag undrade. Vet inte hur många gånger de har kommit fram och frågat om det inte är felprismärkt! Tröttnade på det efter ett tag och skrev en förklarande lapp, men det är fortfarande några som missar den. wacko.gif
Nutten
Skulle skriva lite om den också! tongue.gif

Plantan blir 50-60 cm hög, blommar i juni och trivs på lite mer sandiga, torra jordar i full sol.

Dillpionen förökas lättast genom delning på hösten, men tar tid på sig för att utvecklas till en fullgod planta. Precis som övriga pioner har den ett känsligt rotsystem...Den kan även frösås, men kräver speciell behandling med omväxlande kyla och värme för att gro. Det tar sedan 3-5 år innan plantan utvecklas till en blommande planta.

Inte konstigt att de är så dyra! ohmy.gif wacko.gif wub.gif
Exotic
CITAT (Nutten @ 25-04-2004, 10:15)
Skulle skriva lite om den också! tongue.gif

Plantan blir 50-60 cm hög, blommar i juni och trivs på lite mer sandiga, torra jordar i full sol.

Dillpionen förökas lättast genom delning på hösten, men tar tid på sig för att utvecklas till en fullgod planta. Precis som övriga pioner har den ett känsligt rotsystem...Den kan även frösås, men kräver speciell behandling med omväxlande kyla och värme för att gro. Det tar sedan 3-5 år innan plantan utvecklas till en blommande planta.

Inte konstigt att de är så dyra! ohmy.gif wacko.gif wub.gif

wacko.gif Min man tittade lite såhär på mig när jag sa 590 wacko.gif laugh.gif biggrin.gif
Fast jag kan nog förstå han lite. men är det något "Mega Läckert " så får man snällt betala, och jag blev kär wub.gif första gången jag så den.
Så nu är den i backen, och det finns 2 små knoppar på smile.gif

Ha det gott
Ingrid på Västkusten
Jag hoppas den var en dubbel pion till det priset biggrin.gif
Grattis!


Hälsar Ingrid
Exotic
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-04-2004, 20:18)
Jag hoppas den var en dubbel pion till det priset biggrin.gif
Grattis!


Hälsar Ingrid

Ingrid ??????????? wacko.gif blink.gif
Är den inte tro ?
Det hoppas jag rolleyes.gif tongue.gif

Du får komma hit och titta Ingrid , , , rolleyes.gif

Ha det Exotic
vickeva
Vilken färg??
Bengt i Särö
Hej.
Jag var också på Vapnö och titade närmare på etiketterna men det stämde
inte,de var felsatta,den enkla var dubbel och den ynklige var enkel, det
borde vara tvärt om,men du skriver att den var liten,så då är det säkert
en dubbel,den har mycket mer spädare bladverk och växer mycket sämre.
Hälsningar
Bengt i Särö
Ingrid på Västkusten
CITAT (Exotic @ 25-04-2004, 20:30)
Du får komma hit och titta Ingrid , , ,  :rolleyes:

Ha det Exotic

Låter bra Elaine - it is a deal!

Jag tror min ena dillis har peggat ur i vinter tyvärr - sån't händer, den såg så ynklig ut redan i fjol.

Hälsar Ingrid
Exotic
wacko.gif Ååååååå då får jag hoppas att den är dubbel då , jag visste inte att det fanns både enkel & dubbel blink.gif


Bengt ad är det för namn på dubbel då ??? enkel ???
så att jag kan titta till min lilla dill smile.gif

Ingrid du är så nära så vi får höras då

smile.gif laugh.gif rolleyes.gif
MVH
Exotic
Lagt bilder på min Dillpion i mitt album på Frågor.
Namnet är Paeonia Tenuifolia . . . .

Så vad tror ni om detta och Bengt du skrev att etiketterna var felsatta så kanske deta är dubbel rolleyes.gif smile.gif
För jag vill ju haaaaa 1 dubbel rolleyes.gif

Hoppas att mitt lilla mysterium löser sig ,för skall man köpa 1 till för 600 kr blink.gif wacko.gif

ha det gott alla rolleyes.gif
Bengt i Särö
CITAT (Exotic @ 26-04-2004, 23:41)
wacko.gif Ååååååå då får jag hoppas att den är dubbel då , jag visste inte att det fanns både enkel & dubbel blink.gif
 

Bengt ad är det för namn på dubbel då ??? enkel ???
så att jag kan titta till min lilla dill smile.gif

Ingrid du är så nära så vi får höras då  

smile.gif  :lol:  :rolleyes:
MVH

Hej Exotik.
Här är namnet på dillpioner Paeonia tenuifolia enkel Paeonia tenuifolia
PLENA dubbel,trivs på lite mer sandiga och torrare jordar.
Hälsningar
Bengt i Särö
Exotic
hej Bengt ,

tack för din hjälp rolleyes.gif men hur var det med etiketterna var dem bytta ? Kanske kan du titti mitt album under Frågor ? kan det vara så att min är dubbel smile.gif blink.gif
MVH Exotic
La Strega
Förstår inte hur ni kan betala 600:- för en blomma...!? och varför är den så dyr igentligen? vi köpte en pion härom dan "Festiva Maxima" vit å fin =) den kostade 89:-...

men ja har ett par frågor...tillåbörja med om Dillpion: Har blivit lovad av grannen att få ta av hennes dillpion, ska jag göra det nu eller ska jag vänta till hösten? hur gör man?

å så en allmänfråga: vi har en rosa bondpion 1m cirkel, det är ju massa stjälkar liksom...så om man nu ska få en ny buske nån annanstans-måste man köpa massor av småplantor å sätta i grupp då? eller räcker den med en "buske" (3-4 stjälkar va de på den vi köpte)blir det många sen? eller hur funkar det?

*förstår int* unsure.gif
kerstin z5-6
Pionen -bondpionen , den rosa -blir 1 meter i omkrets och får fler och fler stjälkar för vart år som går.Det räcker alltså med 1 planta/m

Dill pionen :)Föröka med rotskott -stick ner vass spade i plantans ytterkant o ta med en rotbit som du sen planterar hos dej
600 kr för dill pion är inte ovanligt särskult om du vill ha en viss färg .
pga:

Att Så pion -tar två år innan det kommer nåt i krukan -ytterligare 4-5 innan pionen blommar -då kanske i fel" färg .Dillpionen har jag för mig är ytterst knepig att så dessutom
Dillpioner måste således förökar via rotbitar och pioner gillar inte att bli delade hur som helst o hur mycket som helst .Därav priset
La Strega
Okey...den vita pionen jag köpt ska hamna i en rabatt...ska jag spara 1meter cirkel runt den? eller ska ja så ettåringar där så länge? hur lång tid tar det innan det är en 1meterscirkel?


Det verkar ju inte alltför krångligt å ta av hennes dillpion....men ska jag göra det nu eller i höst?

förstår endå inte att folk verkligen betalar så mycket för en blomma...=P
finns ju så många som är minst lika fina men kostar en tiondel....men vem vet...rätt vad det är står jag väl utanför handelsträdgården med svältande plånbok och fullt bagageutrymme.... tongue.gif
kerstin z5-6
Det tar ett tag - jag har planterat lite snälla marktäckare i närheten av mina pioner ,låga växter men alltid lämnat en cirkel runt den för att de ska kunna växa till ....
600 är ju en "baggis " det fanns växter på Älvsjömässan -en blåsippa som var rosa tex, kostade 68 tusen spänn .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men nog skulle jag verkligen vilja ha en planta innan jag hostade upp 600 kr -dillpionen -är en av dem smile.gif
Pionen ska du ta av i höst -de planteras bäst på hösten smile.gif
Exotic
biggrin.gif Då var min Pion billig 600, , , , Ros 68 000 Wow laugh.gif den missade jag rolleyes.gif smile.gif
Det dem sa om Dillpionen är just som Kerstin säger, svår att föröka och det tar tidddddddd smile.gif

MVH
Ingrid på Västkusten
Inte ros - BLÅSIPPA, och det var på Älvsjö, Staudengartneri peters var ju där LOL LOL LOL - > allting är relativt!

Hälsar ingrid
Exotic
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-05-2004, 22:02)
Inte ros - BLÅSIPPA, och det var på Älvsjö, Staudengartneri peters var ju där LOL LOL LOL - > allting är relativt!

Hälsar ingrid

Hahhhahhahahahahh smile.gif laugh.gif tongue.gif

Hej Hopp laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon