Full version: Pulmonaria
Fenja
Jag har fått tag på lite olika lungörter - pulmonaria. Vet någon om de korsar sig om de sitter i närheten av varandra?
Blomstertanten
Jag har planterat flera olika sorter precis bredvid varandra, men har inte märkt att de blandar sig.
unsure.gif Men det kanske är risk för det ? Måste nog titta i morgon hur det ser ut ! ohmy.gif Tror bara att de har växt ihop lite,men man kan aldrig veta !
Christer i Falköping
Jodå, de korsar sig glatt om de står bredvid varandra. Men vad gör det? Det kan ju bli nya fina sorter då.
Christer.
Fenja
Tack för svaren! Håller dem nog lite åtskiljda då, så att de "renrasiga" inte korsar bort sig.
Fenja
Christer i Falköping
Om jag förstått det hela rätt, så går bin in för att pollinera en sorts växter åt gången. Så om bina har kommit igång, hjälper det nog inte att de är lite åtskilda. Men det märker du ju inte förrän du frösår fröerna från dina pulmonarior.
Christer.
Ina
Det är ju bara om man vill ta frön som man behöver vara orolig för att dom korsar sej. Själva plantan blir ju inte korsad när den står bredvid en annan så om man vill dela den efter ett tag är den ju fortfarande "renrasig".

Nu vet jag ju inte hur lätt Pulmonarior frösår sej "utan hjälp" - det kanske blir en skog av "oäktingar" runt dom om man planterar dom för nära varandra. wink.gif laugh.gif
Fenja
Okay, jag ska inte ta fröer, så då behöver jag kanske inte oroa mig. De sprider sig fort, men jag tror att det är via rötterna, har inte sett några bäbbar.
Tack igen!
Fenja
Katti med torpet
Har i två års tid förtvivlat försökt fröså dessa trevliga växter (frö från STA-s fröslista). Har båda gångerna resulterat i att just dessa frön möglar.
Eventuellt är växten själv bättre på det här (självsådd), men att medvetet att ta frön och så verkar då inte vara så lätt...
Fenja
Katti!
Jag kan nog dela med mig av den vanliga fläckbladiga, eventuellt av någon annan också om du är intresserad? Maila mig i så fall.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon