dumide
Vi behöver lite insynsskydd ca 25m utmed tomten. Jag vill bygga staket men min fru vill ha en thujahäck. Mitt problem är att marken är enormt svår att gräva i pga att det är stenigt och bökigt.

Jag tänkte att jag bygger en "låda" utmed hela häckens längd säg 25m lång, 40cm bred och 40 cm hög. Lådan har ingen botten. Lådan fylls med en blandning av kogödsel och jord och där planteras thuja-plantorna.

Borde det inte bli så att thujans rötter letar sig nedåt genom gräs och bråte efter ett tag? Eller kommer den att ramla ihop och dö?
Gunilla T
Jo, tujornas rötter letar sig ned så småningom men problemet som jag ser det är att planteringen kommer att bli väldränerad, dvs torka ut snabbt och tujor vill ha fuktigt. En upphöjd plantering blir alltid torrare än den som ligger i nivå med marken.

Det estetiska intrycket skall man förmodligen inte ha synpunkter på men försök visualisera en tujahäck som står 40 cm över marknivån i en låda och känn efter vad du tycker om det.

Hyr en minigrävare och gräv det ut det som krävs för en häckplantering, ett alternativ om marken är besvärlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon