Erika i Skåne
Hej!
Vi flyttade till hus i höstas och har ganska bra koll på vad som växer var efter nästan ett år med trädgården. Den här busken/trädet vet vi dock inte vad det är. Känner någon igen den? Tack på förhand!

[attachment=87359:PhotoGri...12504888.jpg]
Huggorm
Någon pion kanske? Det ser i alla fall inte ut som någon större buske eller träd som jag känner till
Gunilla T
Nej, ingen pion. Det är oerhört svårt att identifiera en växt från en bild på ett enda blad om nu inte bladet är väldigt karakteristiskt och avvikande.

Information om storlek, ev. blomning och blomningstid, frukt, vedartad eller örtartad, enstammig eller flerstämmigt, växtform och så en hel bild av växten är sånt som underlättar en identifiering.
Bengalow
Jag skulle vilja gissa på Trädgårdshibiscus. Bladen är identiska, och den lilla blomknoppen kommer att visa vad det är.
Erika i Skåne
Tack för tips och förslag!

Här kommer en bild på hela växten. Jag minns inte att den blommade i höstas (vi fick tillträde till huset i mitten av september) och det är först nu jag kan se knoppar på den och den var överlag rätt sen att komma igång i våras. Jag funderade på om den inte överlevt vintern, men till slut kom små blad. Växtsättet är till synes högt och smalt.

Det är inte helt lätt att fota grönt mot grönt (och under grönt då den står under ett äppelträd smile.gif ).

[attachment=87361:PhotoGri...27070904.jpg]
Aqvakul
CITAT (Bengalow @ 30-07-2017, 16:17) *
Jag skulle vilja gissa på Trädgårdshibiscus. Bladen är identiska, och den lilla blomknoppen kommer att visa vad det är.

Tror jag också! tummenupp.gif
Bengalow
Den skall i så fall börja blomma i dagarna. Vi har tre stycken: vit, blå, röd, och den första vita blomman kom idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon