Full version: döende?
rutae
Hej ! flyttade för några veckor sedan en häggmispel(tror jag ) kanske i st 1,5 m , den är nu helt gul och jag undrar om det är någon mening att låta den stå kvar? kommer den repa sig till nästa år med nya friska blad? kan den annars klippas ner ? eller är den helt utan räddning?
Gunilla T
Det går inte att besvara dina frågor för det kan inte bli annat än spekulationer och det har du ingen nytta av. Jag utgår från att du har vattnat ordentligt så den inte torkat ut. En flyttad planta är lika känslig som en nyplanterad när det gäller torka. Jag skulle aldrig beskära en hårt stressad växt.

Du får helt enkelt vänta till nästa vår och se om den orkar komma igen.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det enda man kan göra är att vänta har man vattnat noga efter flytten har man nog chans att den kommer åter, mitt i sommaren är sämsta tiden att flytta växter de bör ju flyttas när de är utan löv men ibland kan de klara rätt mycket även om kanske inte hela växten klarar sig kan man ju beskära till våren då man ser ifall nått lever och då bara klippa bort det som dött
eskil43
Utan beskärning SNARAST har inte växten stor chans att åter etableras, att klippa den ned till 20-25 cm höjd är den enda riktiga, lämna kvar en del friska blad, och detta skall göras alltid innan man flyttar en växt på fel tid. Växten skall passas noga med bevattning, men detta får inte överdrivas, det är inte den myckna vattningen som får växten och bilda nya rötter, det är god syretillgång med korrekt mängd vatten i jorden som gör det.
För övrigt bör man undvika flyttning av jordfasta vedartade växter i annan tid än under viloperioden, dvs att omplantering ska ske från bladfällningen till strax innan knoppen börjar svälla på våren, helst så sen på hösten att växten har gått i total vintervila ( november- december innan tjälen hindrar jobbet).
rutae
tack för era svar! tyckte den så snabbt blev gul .. , ja det blev som det blev med flytt nu sad.gif vet att det inte är bra , men klipper ner och chansar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon