Sidor: 1, 2
silos
http://www.midnattsropet.se/2017/07/tank-o...ar-fel.html?m=1

Detta är det absolut bästa som jag nånsin har läst om tron på Gud!

Man har absolut inget att förlora när man tagit emot Jesus tvärtemot man blir en VINNARE!
tomas99
CITAT (silos @ 10-08-2017, 13:02) *
http://www.midnattsropet.se/2017/07/tank-o...ar-fel.html?m=1

Detta är det absolut bästa som jag nånsin har läst om tron på Gud!

Man har absolut inget att förlora när man tagit emot Jesus tvärtemot man blir en VINNARE!





















kompiskram.gif
silos
CITAT (tomas99 @ 10-08-2017, 14:14) *
kompiskram.gif


Hej Tomas ,roligt att du är här!
Gossen Ruda
Jösses, så maranata existerar fortfarande? Och Målle Lindberg också, trodde han var borta för längesen. Hej Silos, du håller också igång. Du får gärna tro på vad du vill men de flesta andra vill nog ha lite bevis också.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2017, 14:59) *
Jösses, så maranata existerar fortfarande? Och Målle Lindberg också, trodde han var borta för längesen. Hej Silos, du håller också igång. Du får gärna tro på vad du vill men de flesta andra vill nog ha lite bevis också.


Visste inte att det var från maranata.

Självklart håller jag igång med många saker,det är viktigt att hålla igång hjärnan!

Självklart får jsg tro på vad jag vill!

Vi kommer alla få reda på vad som är sant vad det gäller Guds existens!
Gossen Ruda
Då läser du dåligt, det står tydligt maranata 3 gånger på sidan du länkade till. Du kan börja alldeles under rubriken.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2017, 17:44) *
Då läser du dåligt, det står tydligt maranata 3 gånger på sidan du länkade till. Du kan börja alldeles under rubriken.


Ja du har rätt.
Bengalow
När jag var väldigt ung, så gjorde vi en skolutflykt till Munktorp, där prästen visade oss runt i kyrkan. Han berättade om ett helgon, eller var det kanske bara en starkt troende man, som varje söndag bevistade högmässan. Väl där så hängde han sina handskar på en solstråle, som kom in igenom ett fönster. En dag ramlade handskarna ner, och han blev förtvivlad. På vägen hem såg han att han hade råkat bryta av ett veteax, och föll strax ner och bad om förlåtelse för sin handling. Nästa söndag hängde han sina handskar på solstrålen igen...
Nu undrar jag, bär man handskar i augusti?
Trons myter är inget annat än förskönande sagor, som försöker förblinda folk. Titta bara på kristendomens myter om Jesus. Det finns inte ett enda belägg för de "under" han utförde. Lika tomt på sanning är islam - bara tradition och folktro. Men det är skönt att vi sluppit tomtar och troll...utom när det gäller att skrämma barn och naiva vuxna. Skärselden...PYTT! Det heter eldbegängelse nu för tiden. Det skall jag ha, när det blir dags.
*Stintan*
Obegripligt att så många blivit förblindade av sagorna.
Mjärden
För de som läst Jonas Gardells bok om Gud eller sett Norman Freemans program på TV några tisdagar inser att Gudsbegreppet är konstruerat av människor, Innan det blev en Gud så fanns det många gudar och vid en viss tidpunkt lyckades man få till en enda Gud
(även om de gamla gudarna poppar upp ibland i GT) Islam kom ju in på arenen senare än kristendomen-judendomen, men likaväl gör de anspråk på att de har den "rätta" guden.

Jag jobbade ihop med en healer och han hävdade att vissa personer fått förmågan att ta emot energi uppifrån och kunde sen föra över den till andra människor och ge bot. Om det stämmer så var Jesus den förste kände healern.

Men om människor genom en personlig tro blir goda och kärleksfulla människor finns det inget att invända emot det, snarare tvärtom, det är de människor som utnyttjar religionen för egna syften som bör kritiseras i första hand liksom de som genom religionen åsidosätter kvinnors lika värde och jämlikhet.
Sen finns det vissa fördelar med en religiös tro och det är att man kan lämna över en del av sina problem till Guden och därmed lättare klara av sin vardag.

På ett annat forum har det tagits upp nära-döden-upplevelsen vs kristen resp icke kristen , men jag måste få lite mer information först innan jag tar ställning. Jag har under många år väntat på att få veta om en nära-döden-upplevelse skiljer sig åt mellan en mördare- troende - ateist och hurdant det ser ut i tunneln för resp kategori.
Bengalow
I den tunneln är det rent svart, då synen försvunnit i och med hjärndöden hos samtliga dina kategorier. Det finns inget "efter detta". Vi har ingen hjärna som kan uppleva omgivningen. Tänk på ett blad från ett träd eller en buske som förmultnar. Detta väntar oss, om vi inte kremeras. Inget att hämta efter döden alltså.
Huggorm
Kroppen förmultnar men vad sker med själen? Den är inte organisk och kan därmed inte förmultna.
Gossen Ruda
Själar förekommer inte i den verkliga världen, bara i fiktiva verkligheter som böcker.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2017, 22:00) *
Själar förekommer inte i den verkliga världen, bara i fiktiva verkligheter som böcker.
Jag har en, har inte du?
Gossen Ruda
Nej, biokemiska och elektriska funktioner i hjärnan är allt jag kan komma på.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 12-08-2017, 22:04) *
Jag har en, har inte du?


Det är ju också ett sätt att tro att man är odödlig genom t.ex. själavandring. Vad skulle annars själen ha för funktion?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 13-08-2017, 08:17) *
Det är ju också ett sätt att tro att man är odödlig genom t.ex. själavandring. Vad skulle annars själen ha för funktion?
Det är något som modern forskning inte kan svara på, det är helt enkelt för abstrakt.
silos
CITAT (Bengalow @ 12-08-2017, 12:44) *
När jag var väldigt ung, så gjorde vi en skolutflykt till Munktorp, där prästen visade oss runt i kyrkan. Han berättade om ett helgon, eller var det kanske bara en starkt troende man, som varje söndag bevistade högmässan. Väl där så hängde han sina handskar på en solstråle, som kom in igenom ett fönster. En dag ramlade handskarna ner, och han blev förtvivlad. På vägen hem såg han att han hade råkat bryta av ett veteax, och föll strax ner och bad om förlåtelse för sin handling. Nästa söndag hängde han sina handskar på solstrålen igen...
Nu undrar jag, bär man handskar i augusti?
Trons myter är inget annat än förskönande sagor, som försöker förblinda folk. Titta bara på kristendomens myter om Jesus. Det finns inte ett enda belägg för de "under" han utförde. Lika tomt på sanning är islam - bara tradition och folktro. Men det är skönt att vi sluppit tomtar och troll...utom när det gäller att skrämma barn och naiva vuxna. Skärselden...PYTT! Det heter eldbegängelse nu för tiden. Det skall jag ha, när det blir dags.


Stackars dig du måste har blivit ordentligt skrämd som barn:(


CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2017, 22:00) *
Själar förekommer inte i den verkliga världen, bara i fiktiva verkligheter som böcker.


Hur vet du det?

CITAT (*Stintan* @ 12-08-2017, 13:48) *
Obegripligt att så många blivit förblindade av sagorna.


Obegripligt att så många blivit förblindade av världens lögnare!
Men som sagt denna världs konung vill inte att vi skall veta sanningen!
Bengalow
CITAT (silos @ 13-08-2017, 12:44) *
Stackars dig du måste har blivit ordentligt skrämd som barn


Kom inte och försök att inbilla mig att jag blev ateist, för att jag blev skrämd som barn! I sanningens namn har väl alla barn blivit skrämda inför allt man inte visste - t.o.m. du, kan jag påstå, utan att veta.
silos
CITAT (Bengalow @ 13-08-2017, 14:13) *
Kom inte och försök att inbilla mig att jag blev ateist, för att jag blev skrämd som barn! I sanningens namn har väl alla barn blivit skrämda inför allt man inte visste - t.o.m. du, kan jag påstå, utan att veta.


Det var bara en tanke.

Undrar ändå vad är det som gjorde att du blev ateist?

Javisst blev jag skrämd som barn men inte blev jag troende på grund av det!

Jag bara vet att Gud finns och det räcker för mig!

*Stintan*
CITAT (silos @ 13-08-2017, 12:44) *
Obegripligt att så många blivit förblindade av världens lögnare!
Men som sagt denna världs konung vill inte att vi skall veta sanningen!


Det är ju det jag säger.
Hur kan du då veta att det du tror är sanning?
silos
CITAT (*Stintan* @ 13-08-2017, 15:31) *
Det är ju det jag säger.
Hur kan du då veta att det du tror är sanning?


Jag säger det samma till dig Stintan:hur kan du veta att det du tror är sanning?
*Stintan*
CITAT (silos @ 13-08-2017, 16:06) *
Jag säger det samma till dig Stintan:hur kan du veta att det du tror är sanning?


Det är iallafall inte en massa hittepå sagor.
sparvuggla
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qq0Ae/...ter-doden/promo

Jag har inte plus så jag har inte läst den själv.
Dom som har det, kan inte berätta.
Huggorm
Nära-döden-upplevelser i form av en tunnel med ljus i änden är fel. Forskarna får fram samma fenomen hos folk när man påverkar dom på något vis, jag minns inte exakt hur. Kontrollerad sänkt hjärtrytm eller vad det var. Det är helt enkelt så kroppen reagerar när någon viss kroppsfunktion är på väg att stoppa.

Många religioner har själavandring eller reinkarnation, lite för många. Det kan spegla människans rädsla inför döden, men det kan också bottna i något verkligt. Jag tror inte på karma och att man återföds till något högre eller lägre beroende på hur fromt man levt sitt liv, det är helt enkelt prästernas metod för att få folk att uppföra sig. Men det har funnits lite för många exempel på barn som har minnen från tidigare liv, minnen som gått att verifiera. Och de har funnits i alla tider och överallt i världen, det är inte något nytt fenomen som dykt upp här i västvärlden på sista tiden. Barn pratar mycket konstigt, det mesta är väl fantasier. Eller är det verkligen det? Hade jag haft barn hade jag lyssnat väldigt noga på vad de har att berätta.
*Stintan*
Jag tycker inte att barn pratar konstigt alls och man ska nog akta sig för att vara för snabb med att avfärda det dom säger som fantasier.
Bengalow
Precis, men när vuxna uttrycker sig i tungomålstalande eller rappakalja, då lyssnar profeterna, och för det vidare som "sanningar". Det borde finnas straff för "spridande av lögner"...ekonomiskt kännbara. Hur många "profeter" har inte varit ute efter pengar, på tal om Maranata? Arne Imsen och hans knäppgök till pastor, Målle Lindberg, och Carolas f.d. man, scientolgerna, mormonerna och många flera. Det hade varit skönt att bli av med dem alla, och få dem att sluta att lura pengar av äldre, som tror att dom kommer i himlen bara dom betalar, eller skänker pengar. Redan tidigt startade katolikerna att sälja avlatsbrev...en av dem som köpt brevet stal kyrkans kassa, men blev förlåten. Han hade ju brevet...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bengalow vad är en avlatsbrev?

Jag har varit Katolik i hela mitt liv och aldrig har kyrkan såld nåt till mig. Inte något till hela mitt familj. Man behöver inte hela tiden hitta på något.

Elisabeth
*Stintan*
Det här är avlatsbrev Elisabeth. Kontigt att u som katolik inte hört talas om det.

https://www.google.se/search?q=avlatsbrev&a...cCuzk8AeE1qG4CQ

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlatsbrev

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avlat
Elisabeth-Västkustkolonisten
Stintan vet du allt som hände under medeltiden? Säkert inte.....

Min sambo googlade förut också för jag frågade honom om han vet vad det är. Men han är inte katolik heller.

Bengalow will du säger att bara troende begår stölder? Då vågar jag påstå att det är fler icketroende än tvärtom.

Elöisabeth
*Stintan*
Nej jag vet inte allt som hände förr men avlatsbreven hade jag faktiskt hört talas om. Har du aldrig hört talas om frikyrkopastorer som gjort sig stora pengar genom sina församlingar? Tror du missuppfattade vad Bengalow avsåg.
silos
CITAT (Bengalow @ 13-08-2017, 22:45) *
Precis, men när vuxna uttrycker sig i tungomålstalande eller rappakalja, då lyssnar profeterna, och för det vidare som "sanningar". Det borde finnas straff för "spridande av lögner"...ekonomiskt kännbara. Hur många "profeter" har inte varit ute efter pengar, på tal om Maranata? Arne Imsen och hans knäppgök till pastor, Målle Lindberg, och Carolas f.d. man, scientolgerna, mormonerna och många flera. Det hade varit skönt att bli av med dem alla, och få dem att sluta att lura pengar av äldre, som tror att dom kommer i himlen bara dom betalar, eller skänker pengar. Redan tidigt startade katolikerna att sälja avlatsbrev...en av dem som köpt brevet stal kyrkans kassa, men blev förlåten. Han hade ju brevet...


Bra skrivet!
Mjärden
Som jag skrev tidigare kan vi bortse från personer, som utnyttjar religionen för egna syften eller förvanskar den och försöka närma oss religionens innersta kärna.

Läste en insändare om religionsutövning, som jag själv författat för några år sedan. Den löd ung så här;
Tänk dig att du åker till IKEA och köper möbler av olika slag. Väl hemma packar du bara upp foldern för montering och sätter in i en pärm. Så håller du på tills du fått ihop en hel pärm, men möblerna ligger kvar oupppackade i sina kartonger.
Foldrarna pluggar in tills du kan dem utantill. Du vet precis hur du sätter ihop Billy, Klippan eller Pax, men någon ihopsättning är inte aktuell. Man kan säga att din pärm är IKEA,s bibel.
Vad jag vill visa med den här liknelsen är att så utövar många sin religion. De kan sin bibel och vet precis hur man skall följa den, men själva religionsutövandet har blivit en självändamål som inte sätter spår i det egna handlandet.

ps. under skolundervisningen i religionskunskap fick vi läsa om avlatsbrev i samband med Martin Luther och de 95 teserna.
silos
CITAT (Mjärden @ 14-08-2017, 21:09) *
Som jag skrev tidigare kan vi bortse från personer, som utnyttjar religionen för egna syften eller förvanskar den och försöka närma oss religionens innersta kärna.

Läste en insändare om religionsutövning, som jag själv författat för några år sedan. Den löd ung så här;
Tänk dig att du åker till IKEA och köper möbler av olika slag. Väl hemma packar du bara upp foldern för montering och sätter in i en pärm. Så håller du på tills du fått ihop en hel pärm, men möblerna ligger kvar oupppackade i sina kartonger.
Foldrarna pluggar in tills du kan dem utantill. Du vet precis hur du sätter ihop Billy, Klippan eller Pax, men någon ihopsättning är inte aktuell. Man kan säga att din pärm är IKEA,s bibel.
Vad jag vill visa med den här liknelsen är att så utövar många sin religion. De kan sin bibel och vet precis hur man skall följa den, men själva religionsutövandet har blivit en självändamål som inte sätter spår i det egna handlandet.

ps. under skolundervisningen i religionskunskap fick vi läsa om avlatsbrev i samband med Martin Luther och de 95 teserna.


Precis detta har jag upplevt inom olika församlingar!
*Stintan*
CITAT (Mjärden @ 14-08-2017, 21:09) *
Som jag skrev tidigare kan vi bortse från personer, som utnyttjar religionen för egna syften eller förvanskar den och försöka närma oss religionens innersta kärna.

Läste en insändare om religionsutövning, som jag själv författat för några år sedan. Den löd ung så här;
Tänk dig att du åker till IKEA och köper möbler av olika slag. Väl hemma packar du bara upp foldern för montering och sätter in i en pärm. Så håller du på tills du fått ihop en hel pärm, men möblerna ligger kvar oupppackade i sina kartonger.
Foldrarna pluggar in tills du kan dem utantill. Du vet precis hur du sätter ihop Billy, Klippan eller Pax, men någon ihopsättning är inte aktuell. Man kan säga att din pärm är IKEA,s bibel.
Vad jag vill visa med den här liknelsen är att så utövar många sin religion. De kan sin bibel och vet precis hur man skall följa den, men själva religionsutövandet har blivit en självändamål som inte sätter spår i det egna handlandet.

ps. under skolundervisningen i religionskunskap fick vi läsa om avlatsbrev i samband med Martin Luther och de 95 teserna.


Varför bortse (som du skriver i den första meningen)? För mig är din liknelse och den första meningen ungefär samma sak. Vem, som påstår sig vara troende, utnyttjar inte religionen för egna syften menar du? Inte är det väl för någon annans skull än sin egen?
Sen finns det en minoritet där man faktiskt bara genom handlandet, deras sätt att vara, förstår att de är troende. Dessa människor har oftast inget behov av att verbalt torgföra sin tro.
Aqvakul
Min personliga uppfattning är att den utveckling vi haft i Europa, och inte minst i Sverige, beror på att vi här förvandlat religionen från en statsangelägenhet till en privatsak.
Bengalow
Ja, och skönt är väl det. Man skulle hoppas att HBTQ-rörelsen också utvecklades så, men nu har det ju blivit en ny Hallelujah-grej, att visa upp sina intima känslor och läggningar, och även könsdelar. Det är inte bara Anders Borg och Peter Jihde, men andra s.k. komiker som försöker göra poäng på detta.
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 15-08-2017, 15:36) *
Ja, och skönt är väl det. Man skulle hoppas att HBTQ-rörelsen också utvecklades så, men nu har det ju blivit en ny Hallelujah-grej, att visa upp sina intima känslor och läggningar, och även könsdelar. Det är inte bara Anders Borg och Peter Jihde, men andra s.k. komiker som försöker göra poäng på detta.


tummenupp.gif
Mjärden
CITAT (Aqvakul @ 15-08-2017, 13:02) *
Min personliga uppfattning är att den utveckling vi haft i Europa, och inte minst i Sverige, beror på att vi här förvandlat religionen från en statsangelägenhet till en privatsak.

Hur menar du ?
Gossen Ruda
Dags för en liten uppsats. Många hänvisar till div religiösa skrifter som stöd för sin tro, inte bara silos. Man framhåller att allt förklaras i skrifterna, det som inte förklaras saknar värde. Men det kvittar hur bra det är skrivet och på hur många ställen man kan läsa det. Det finns en gemensam sak med bibeln, koranen, toran, dianetik, Harry Potter, Sagan om ringen och alla andra böcker: Det är bara trycksvärta på papper. Inget bevisas av en skrift eller en bok, man måste kunna bevisa vad som står där annars är det lika värdelöst som munväder. Man behöver alltså källmaterial. Tyvärr saknas detta beträffande religioner så de hänger i luften, hur bra de än är påhittade och skrivna. Vetenskapliga fakta kan bevisas annars är de inte fakta.

Det är lite bestickande att kokar man ner religioner till ursprunget finns där oftast en enskild person som dragit igång det hela. Moses, Jesus, Mohammed, Zarathustra, Bahaullah, Buddha, Ron Hubbard, Joseph Smith, Aage Samuelsen och andra. Personer med en oljad mun som lyckades övertyga folk utan att komma med ett enda bevis. Sen finns det även andra äldre religioner utan känd grundare fast troligen finns det någon sådan som glömts.
silos
Jag startade denna tråd för att berätta att man har absolut inget att förlora när man tror på Gud men man har allt att vinna!

Ha en underbar dag alla som läser här!
smiley_small_hug.gif
[attachment=87439:IMG_4302.PNG]
Mjärden
G R: för att du skall tro måste det du tror på bevisas, men de allra flesta tror utan bevis.

Tror du på Ödet, men har du några bevis på vad Ödet är. Allt det som händer kan vara Ödet vare sig vi försöker ändra på utgången eller inte. Ändrar vi på utgången är det likaväl Ödet mao tror du väl inte på Ödet.

Tror du på något med eller utan bevis ?

Jag tror att det någon mening med att det eller det händer eller inte händer tex om jag får en aning att ta en annan väg, så går jag ej emot det utan följer min inre magkänsla.

Det är kanske i det läget som många ger sin tro "tacken" för vad som hände eller inte hände.

Men att vara för ödesbestämd riskerar att förlama ens handlande, nä nu tror jag att jag lägger ner det här för i kväll, annars kanske det går över i svamlande, om det inte redan har gjort det.......

Sängen nästa, tack för i kväll. sleep.gif
Gossen Ruda
CITAT (Mjärden @ 17-08-2017, 00:50) *
G R: för att du skall tro måste det du tror på bevisas, men de allra flesta tror utan bevis.

Tror du på Ödet, men har du några bevis på vad Ödet är. Allt det som händer kan vara Ödet vare sig vi försöker ändra på utgången eller inte. Ändrar vi på utgången är det likaväl Ödet mao tror du väl inte på Ödet.

Tror du på något med eller utan bevis ?

Jag tror att det någon mening med att det eller det händer eller inte händer tex om jag får en aning att ta en annan väg, så går jag ej emot det utan följer min inre magkänsla.

Det är kanske i det läget som många ger sin tro "tacken" för vad som hände eller inte hände.

Men att vara för ödesbestämd riskerar att förlama ens handlande, nä nu tror jag att jag lägger ner det här för i kväll, annars kanske det går över i svamlande, om det inte redan har gjort det.......

Sängen nästa, tack för i kväll. sleep.gif

Vad andra tror bryr jag mig inte om, jag tror på det jag vill och då krävs det någon form av bevis. Allt är inte bevisat helt som exempelvis Universums och jordens skapelse eller utvecklingen av livet på jorden. Jag tror dock på det som vetenskapen kommit fram till även om det finns luckor i den vetskapen. Det mesta hänger dock ihop.

Tron på ödet, dvs att något är förutbestämt är kvalificerat flum. Inget är eller kan vara förutbestämt. Alla spådomar, siare, horoskop och liknande är humbug. Jag instämmer med Yoda: I rörelse framtiden alltid är.
Mjärden
Tror du bara på det som kan ses, förnimmas eller höras ? El, luktfri gas, mobilsignaler, strålning tror du på det ? Något som djur kan känna av med sina sinnen, tror du på det ?
Vissa människor kan känna av jordens krafter, tror du på det.

Jag skall berätta om en händelse från verkligheten på detta tema. Jag och min kompis (healern) var på besök hos en kvinna i samband med ett arbetsprojekt. Hon undrade om hon fick mäta auran hos oss före och efter att vi druckit vatten som stått under en ikon.
Healern hade något större aura än jag och hon hävdade att den ökade efter det att vi druckit vattnet. Jag måste erkänna att jag var skeptisk.
Sen omtalade hon att under huset gick en källåder och att det gick att känna av med en klyka av metalltråd, som hon tillverkat. Vi fick testa, om vi kunde känna av källådern under huset. Först testade healern, men inget hände. Sen testade jag och jag blev väldigt överraskad för på ett ställe i rummet var det som en osynlig kraft drog ner klykan mot golvet trots att jag höll emot. Hon sa att det var just där källådern passerade rummet och att jag måste vara en känslig person. Jag fick behålla klykan och testade vid kolonilotten, men där fick jag inget utslag. Tyvärr glömde jag den där och nästa dag var den borta, synd hade tänkt testa på några andra ställen.
Det som var överraskande i det här sammanhanget var att jag och inte healern fick utslag trots att jag var den som inte trodde på sånt här. Efter denna händelse tror jag att det finns människor med gåvan att kunna känna av källådrar under marken - kanske bor de jagta upp detta igen ?
Bengalow
Källåder finns inte på det sättet du beskriver det, Mjärden. Vattenådror transporteras genom sandiga delar, som åsar och liknande. Olika jordar har olika förmåga att hålla vatten. Det har vi lärt oss med papper och wettexdukar, men det är grundvatten som stiger högre eller lägre. Och klyka...! Nej, du, ta den med Hans och Greta också! Du fick ju bara tantens ord på att där var en "källåder", och det gick du på! Hallelujah...
Om Gud finns, hur tror du han hade reagerat på "konkurrens" från mörka makter, de med "gåvor"?
Gunilla T
Mjärden, du blev utsatt för ett vanligt psykologiskt trick. Du kände dig utvald och smickrad och vips var din tveksamhet som bortblåst.
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 19-08-2017, 07:54) *
Mjärden, du blev utsatt för ett vanligt psykologiskt trick. Du kände dig utvald och smickrad och vips var din tveksamhet som bortblåst.


Ja det tricket kan uppenbarligen förvrida huvudet på många.
Gossen Ruda
CITAT (Mjärden @ 18-08-2017, 22:21) *
Tror du bara på det som kan ses, förnimmas eller höras ? El, luktfri gas, mobilsignaler, strålning tror du på det ? Något som djur kan känna av med sina sinnen, tror du på det ?
Vissa människor kan känna av jordens krafter, tror du på det.


Jag tror på allt som finns, kan påvisas och vetenskapligt bevisas. Alltså inte pseudovetenskap.
Mjärden
CITAT (Gunilla T @ 19-08-2017, 07:54) *
Mjärden, du blev utsatt för ett vanligt psykologiskt trick. Du kände dig utvald och smickrad och vips var din tveksamhet som bortblåst.

Nej, verkligen inte, då inte sa något till mig före testet, jag var ju inte mer utvald än min kompis. Hon sa heller inget om var vattenådern gick bara att det gick en åder under huset. Det var en kraft som drog ner klykan trots att jag höll emot och var väldigt skeptisk till hela testet.
Att det finns vattenådrar känner ni väl till. När jag var liten hade vi en "klykgubbe" till hjälp att hitta en åder, där vi grävde och borrade en brunn, som sen hållit vatten även torrsomrar som 1955 och 1959. Jag har även sett vattenådrar i dagen, där vattnet sipprat fram inte en utan flera gånger. Så vattenådrar är inget nytt utan har funnits i alla tider.

Fast olika fenomen i naturen har knappast med Gud att göra och det borde behandlas i en egen tråd tex att gammal kunskap om naturen glömts bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon