Full version: Krona på Näverhägg
Unni
Hej, tacksam för lite input på en fundering jag har.

En Prunus maackii jag köpte billigt trivs och frodas och har fått växa som den behagar. Nu funderar jag på att ingripa och bestämma var kronan ska börja och sluta. Som jag ser det har trädet tre ställen där den förgrenar sig så att kronan skulle kunna börja. Det är dessa jag har markerat i bilden. Jag kommer ta bort alla grenar under förgreningsstället jag väljer så att den blir upstammad.

Om jag väljer en av de två nedersta förgreningsalternativen ska jag då kapa toppskottet strax ovanför?

Jag undrar vad ni skulle ha valt? Den översta känns för hög, den nedersta käns bonsai-aktig. Det lutar åt den i mitten. Det är väldigt tomt mellan de två översta alternativa förgreningsställen - få grenar, altså - kommer det buska till sig om jag inte gör något alls? Jag vet inte riktig hur stort ett sånt här träd blir. När jag googlar står det 10-12 meter. Jag tror inte jag vill ha det riktigt så stort. Spelar slutlig höjd någon roll för vilken förgreningspunkt jag bör välja?

/Unni
[attachment=87421:Prunus_maccia.jpg]
Huggorm
Hur högt det blir beror till stor del på ljusförhållandena. Full höjd får den där det är skugga på sidorna så den måste sträcka sig mot ljuset. Hos dig ser det ut som den står ljust så jag tror den kommer bli betydligt lägre än 10-12m. Och om den ändå blir så hög så kommer det ta många, många år eftersom tillväxttakten uppåt kommer mattas av gradvis.

Trädet kommer få tätare lövverk med tiden, grenarna i andra grenvarvet kommer få mer kvistar så jag tror inte det kommer se tomt ut upp till tredje grenvarvet. Men det kommer ta ett par år, den kommer nog fortsätta växa uppåt ett tag till innan den fyller ut kronan. Och kapa inte toppskottet, det skulle bara göra att någon av de översta grenarna vänder av uppåt och blir ny topp
Gunilla T
Om det vore mitt träd skulle jag bara stamma upp det en aning för att få fram trädets vackra stam. Jag skulle ta de lägsta grenarna i år och sedan avvakta till nästa sommar och se om det är nödvändigt att ta bort några ytterligare grenar längst ner.

Träd bildar vackra kronor själva och kronan kommer att bli buskigare med åren. Du får helt enkelt lita på ditt vackra träd att det vet bäst smile.gif
Unni
Tack för hjälpen. Speciellt för avrådan att ta bort toppskottet. Det hade jag klockrent gjort annars. Jag gör nog så att jag stammar upp en bit så som du föreslår G, så får jag se hur det utvecklas. Trädet är ingen speciell namnsort men väldigt vackert på våren när det slår ut sina blad.

/Unni
Huggorm
CITAT (Unni @ 13-08-2017, 21:03) *
Trädet är ingen speciell namnsort men väldigt vackert på våren när det slår ut sina blad.

Är de väldigt tidiga med lövutspring, som den vanliga häggen? Jag har ingen stor näverhägg själv, bara några fröplantor som är på första och andra säsongen
Stefan A
Håller med om att trädet nog blir finare om man avlägsnar de nedre grenarna. Sår efter tunna grenar läker ju snabbt men jag skulle ändå vänta så länge som möjligt för att maximera tillväxten av stammens tjocklek under första grenvarvet. Ett par år till?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon