chili_martin
Jag planterade ett äppleträd tidigare under sommaren, jag följde råden om att plantera trädet upphöjt (ca 10cm). När jag under helgen var ute och mätte vid planteringen ser jag att jag antingen inte planterade så pass upphöjt som jag trodde eller att trädet redan har börjat sjunka ner.

Om jag jämför med kringliggande gräsmatta är jorden runt stammen i bästa fall upphöjd 7cm, rothalsen ligger lite högre upp och hamnar kanske på 10cm.

Tror ni att det här ger tillräckligt med sjunkmån för att trädet inte ska ligga i en grop om något år? Eller bör jag gräva upp trädet och plantera det ännu mer upphöjt när bladen trillat av senare i höst?

Det var ett par ordentligt stora stenar där trädet nu står, så jag använde kanske lite mer planteringsjord är vad man skulle för att kunna fylla upp gropen.
Aqvakul
Har du tung lerjord, så är det kanske idé att höja upp trädet lite. Annars spelar det väl mindre roll.
e_sedell
Instämmer med föregående.

Det viktiga är att det inte blir stående vatten runt rötterna för då blir det syrefattigt och risk för att trädet drunknar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon