Full version: Ogräsbekämpning
Gunilla T
[attachment=87545:DSC006560001.JPG]

[attachment=87546:DSC006570001.JPG]

En numera kanske lite bortglömd metod att slippa rensa ogräs är att helt enkelt gräva bort det. Alla rötter måste bort, annars är det ogjort arbete. Nu när marken är fuktig går det bra att gräva även om det är jobbigt i denna steniga mark. Många kärror med uppgrävd jord och sten som skall fraktas bort men i gengäld sätter jag inte mycket arbete på ogräsrensning, lite fröogräs som gror på våren men som är lätt att ta bort.

[attachment=87547:DSC006860001.JPG]





[attachment=87548:DSC006830001.JPG]
Mjärden
Det hedrar dig att du använder "naturmetoden" framför kemisk ogräsbekämpning samt att du lämnar mossan kvar på stenarna, vilket är dekorativt. Sen är det alltid svårt att avgöra vad som är ogräs i början av säsongen och det finns risk att det som blir fina blommor och växter framåt sommaren åker med, fast nu på hösten är det väl lättare att ta bort det som inte hör hemma där.
Jag är som sagt inte för att använda medel för borttagning av olämpliga växter med ett undantag; mossa. Det är ett gissel på alla gräsytor här uppe i Norden - hur gör ni för att bekämpa mossan ?
Gunilla T
CITAT (Mjärden @ 16-09-2017, 10:32) *
Det hedrar dig att du använder "naturmetoden" framför kemisk ogräsbekämpning samt att du lämnar mossan kvar på stenarna, vilket är dekorativt. Sen är det alltid svårt att avgöra vad som är ogräs i början av säsongen och det finns risk att det som blir fina blommor och växter framåt sommaren åker med, fast nu på hösten är det väl lättare att ta bort det som inte hör hemma där.
Jag är som sagt inte för att använda medel för borttagning av olämpliga växter med ett undantag; mossa. Det är ett gissel på alla gräsytor här uppe i Norden - hur gör ni för att bekämpa mossan ?


Hela trädgården är anlagd på skogsmark så där finns inga växter jag vill ha kvar. Jag är ingen vän av växter som frösår sig ymnigt eller sprider sig via rotsystem så den typen av växter odlar jag inte över huvud taget.

Och mossan bekämpar jag inte alls, jag har en mossträdgård och odlar mossa. Mossan växer när förutsättningarna är de rätta och vill man hindra mossans utbredning måste man förändra förutsättningarna. Jag har planterat mycket mossa, det blir jättefint i min skogsträdgård.
Stefan A
Japp, superläckert!
Gossen Ruda
Olika förutsättningar skapar olika metoder. Har man stora bestånd av parkslide, åkerfräken eller kirskål får man sätta in grävmaskiner om man inte vill använda Roundup. Beträffande mossa så är det en ständig kamp mot den i min trädgård, annars tar den över helt. Eller de, flera arter tror jag. Att ändra förutsättningarna är inte lätt, omgivande markägare inklusive Skogsvårdstyrelsen skulle nog bli sura om jag började använda motorsågen för mycket. Förutom då att ett större berg behöver sprängas bort. Besvärligt när det finns en järnvägstunnel i detsamma.
Gunilla T
Så blev det en surjordsbädd av det hela samt lite mera kullersten smile.gif

[attachment=87554:DSC007040001.JPG]

Stefan A
Hej GT! Har du tips om hur få fina mosstenar?
Gunilla T
CITAT (Stefan A @ 21-09-2017, 11:23) *
Hej GT! Har du tips om hur få fina mosstenar?


Här växer den naturligt på stenarna så jag har inte behövt göra något speciellt men där jag planterat in den så har jag satt ett underlag med lågt pH värde, torv eller barkmull på marken. Det sägs att man kan pensla stenar med filmjölk för att främja mossan men jag har aldrig prövat just det.

Det finns så oerhört många olika mossor, om man sätter på sig mossglasögonen och går ut i skogen så märker man det. Mossa har lite olika krav på ljusinsläpp, en del hittar man endast i djup skugga på baksidan av stora stenar medans andra arter tolererar mera ljus. Om du går ut i skogen och verkligen betraktar mossorna kommer du att se hur de väljer sin plats och då kan du applicera det på din egen trädgård. Det är bara att pröva på, ta försiktigt en bit mossa, lämna inga stora sår i naturen, och testa med att sätta den på de stenar du vill ha mossbevuxna. Olika mossor har även olika krav på fuktighet, en del kan se väldigt lidande ut i torka men en lite dusch får dem snabbt att skimra.

Här ett inlägg om mossa från min blogg;

http://hagtorpet.blogspot.se/2016/11/mossan-ar-min-van.html
Stefan A
Så läckert, tack!
Mjärden
Det är en viss skillnad på att bekämpa ogräs i ett stenparti och ett trädgårdsland. Vad gäller det sistnämnda blir det på eftersommaren/förhösten en tråkig sysselsättning att rensa bort de små grästuvorna som växer upp, i år speciellt många. När man rycker upp dem så följer en hel del jord med och man måste skaka av den, innan man lägger grästorvan i renskorgen. Man kan undra varifrån allt gräs kommer ifrån och då menar jag inte det långa gräset som skickar ut långa sticklingar under jorden (kvickrot) utan de små grästussarna som kommer från ingenstans.
Gunilla T
Jag förstår att det är jättejobbigt att rensa bort gräs som slagit rot i trädgårdslandet. Växter förökar sig antingen genom expanderande rotsystem eller via frön som sprids med vinden - eller både och. En del frön kan ligga latent i jorden under många år för att plötsligt gro när förutsättningarna är de rätta.
Gunilla T
Inget ogräs och inte en molekylmodell utan frukten på den vita trolldruvan Actaea pachypoda

[attachment=87562:DSC007340001.JPG]

Mjärden
Fantastiskt konstverk ! tummenupp.gif Många söker upp museum för att titta på konst, men glömmer att beundra vernissaget som Naturen erbjuder, dessutom är fotokonsten en underskattad konstform.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon