Eva i Norrköping
Längs vårt uteförråd, som är målat med falurött, har jag planterat stockrosor och isop. "Tyvärr" växte stockrosorna kraftigt förra sommaren och kvävde alla isopar, så de dog. Nu tänker jag flytta stockrosorna, dels för att de blev lite för stora, dels för att försöka undvika rosten.

Men vad skulle kunna passa i stället? Rabatten är inte särskilt bred, så jag vill ha något som inte blir för yvigt, utan något som växer lite mer upprätt. Det får gärna vara lite höjd på växterna, men det går bra med låga också. Har funderat och funderat, men kan inte komma på något bra. Rabatten har sol för- och eftermiddag, men inte mitt på dagen.
Hoppas det finns någon bland alla duktiga trädgårdsmänniskor här som kan ge mig några tips och förslag!
Annlo
Varför inte sätta dit kantdahlior?! Jag har planterat sådana efter min garagevägg i en smal rabatt. Jag har blandade färger dvs rosa, gula, rost och vita. Det blir mulligt och fint, jag har inte behövt något mer där. Har visserligen sol mitt på dagen där men det låter som du har lite sol ialla fall.
Lycka till!!
Annlouice smile.gif
Ti bee
Höga vackra rosenskäror längst bak, i rosa och vitt (ettåriga), står ganska upprätt. Klätterrosor? Hjärtstillor, också väldigt upprätta och fina. Fingerborgsblommor? Finns ju många olika färger och höjder. Fackelliljor (fast de kanske vill ha mer sol?) ? Ettåriga klätterväxter typ purpurvinda, svartöga, vit månblomma, murgrönsvinda etc. Klematis? Stormhatt. Trädgårdsnattvioler. Ettåriga höga upprätta gräser, typ pärlhirs, kantade av lägre grässorter?
Ja, där tog hjärnan slut...
smile.gif
Dahlior är också fint!
Eva i Norrköping
Det var ju en massa bra förslag! Nu ska jag fundera en sväng till.... Tack ska ni ha! rolleyes.gif
Ella
Klematis växer ju också på höjden! Äre det inte en halv meter i kvadrat som planteringsgropen skall vara för optimala betingelser. Rabatten är kanske smalare än så?!
Sia
VITA löjtnantshjärtan tycker jag är snyggt mot falurött. Rosa blommor går bort, iallafall i min värld, mot röda hus. vitt är snyggt! Annars nått blått...

/Sia....
... med adress Falun...
tongue.gif
Kajsa
Och här lite fler förslag.
Vita Riddarsporrar 1.5m, vit Astilbe ca 1m, Fingerborgsblomma 1.5 m, Liljor gula och vita 1 m, vita Flox 80 cm, Blå Bolltistel 1,5 m, Rosenstav vita/lila 80 cm, Strålrudbeckia 1m, Solbrud 1.5 m. Och några rosor Chinatown gul 1.5 m, Louis Bugnet vit Kanadaros 2 m, Lucia gul 1.5 m
fiffigafrun
Skarpt rosa går nog inte så bra ihop m falurött. Men VITT och faktiskt även ljust rosa eller ljuslila tycker jag är väldigt fint till falurött. Vårt hus är också samma färg! Jag skulle satsa på en småblommig vit klematis, t ex Klematis Albina Plena som visst remonterar också. Eller en klätterros, New Dawn i ljust rosa.

/Karin
Eva i Norrköping
Ja, brist på idéer är det inte... Men jag har fortfarande svårt för att bestämma mig! rolleyes.gif Det är ju snyggt med något som kontrasterar mot den röda väggen, så kanske det blir något i vitt.... Eller gult....
Mi70
GULT mot falurött tycker jag är urflott, det ser så gammaldax ut.... wub.gif

På min fd mans lantställe hade vi just gul rudbeckia mot en faluröd vägg, så fint! Så jag skulle satsa på gult och blått, eller gult och vitt....och kanske gamla klassiska blommor då falurött väcker sådana tankar åtminstone hos mig!
katti
Jag hade satt massor med olika solrosor... olika höjder, olika varianter av gult och rött......... jätteläckert tror jag att det skulle bli smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon