Full version: amerikanska blåbär
gvh
Hej
vad skall jag ta mig till? en av buskarna satt förra året har fått alldeles gula blad! Den andra börjar dra åt samma håll. har gödslat med surjordsgödsel utan resultat. Vad är det som saknas?
Gunilla
Gunilla T
Du måste nog ge mera information, annars är det omöjligt att ens gissa sig till vad som hänt. Hur har du gjort när du planterade buskarna, vilken jord har du använt? Hur stor är planteringsgropen? Delar av Sverige lider av torka just nu så hur har du vattnat?
gvh
Hej
jag har glömt vilken jord jag använde. Satte dem i stora krukor med jord från komposten och trädgården när vi flyttade förra året. Vet att jag borde haft ren torv el surjord men hann inte. Förra året såg det dock bra ut men mot hösten gulnde den ena och nu är alla blad gula. Näringsbrist eller jordtrötthet? tänker flytta över dem i större krukor med rätt jord o hoppas det hjälper.
gunilla
Gunilla T
Förmodligen är problemet då att buskarna planterats i fel jord. Det som händer är att näringsupptagningen inte fungerar om pH värdet är för högt och det hjälper inte att gödsla för plantan kan inte tillgodogöra sig gödseln.

Det går bra ett tag men så blir det obönhörligen slut med energin och då dör plantan. Våren är ju både viktig och känslig för alla växter så om alla blad är gula sker ingen fotosyntes i bladen.
gvh
Hej
planterade om i ren torv och det ser nu bättre ut bladen har börjat bli grönare. Vattnar som bara den och hoppas det skall reda upp sig.
gunilla
johan1983
CITAT (gvh @ 06-07-2018, 21:54) *
Hej
planterade om i ren torv och det ser nu bättre ut bladen har börjat bli grönare. Vattnar som bara den och hoppas det skall reda upp sig.
gunilla


Tänk på att bara vattna med regnvatten. Kranvatten har för högt PH

Istället för att planera i ren torv så kan man plantera i rhododendron jord eller blåbärsjord (samma jord men säljs under olika namn)

Hur stora krukor har dom?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon