suzanna
jag undrar vilka rossorter som lämpar sig för ett liv i kruka, på balkong? helst inte en som är uppstammad, utan en buske på max 100cm.
suzanna
och så undrar jag om sådana där små rosor, tror jag såg någon sort som hette 'tiffany', om de klarar sig länge?
Unn
CITAT (suzanna @ 26-04-2004, 22:45)
jag undrar vilka rossorter som lämpar sig för ett liv i kruka, på balkong? helst inte en som är uppstammad, utan en buske på max 100cm.

Hej! Tror rätt många sorter går att ha i kruka om man vill lägga ned stort jobb och krukdimensioner (å det kan man väl tänka sig om det gäller rosor ;-) ). När det gäller rosor under 100 cm tänker jag först på polyanthorna (är mest inne på stora sorter själv så jag har inte järnkoll smile.gif ) Kanske du kan hitta något här , s.k. patiorosor?http://www.rosenposten.dk/index2.asp?cb=04-01-2004+10:01:24_924
Mi70
En ros som är framodlad just för att passa i kruka (även om man inte MÅSTE ha den i kruka! laugh.gif ) är sommerwind, eller göteborgsposten. Den finns på bild i mitt album, önskelista! Den finns också med i roslistan. Jag bara skall ha en sådan i sommar! wub.gif
kryddan
Hakar på frågan jag.... Min käre man tycker mycket om rosor och sörjer djupt att det inte går at ha några på landet (för bambis skull).... SÅ nu funderar jag som bäst på om man kan få en ros att överleva på altanen. Dit brukar de fyrbenta inte drista sig rolleyes.gif

Helst vill han ha klängrosor - men i min föreställningsvärld blir sådana yviga och tar plats: kan man tukta dem så att de inte växer ut i hela altanutrymmet? ..och tror ni det finns någon sort som kan tänka sig överleva i en kruka eller låda modell stor???

Tror vi tillhör zon 3..
Fenja
Jag har odlat både Heidelberg och Flammentanz i stora krukor, övervintra frostfritt så fungerar det bra! Heidelberg är ju egentligen ingen klänros men fungerar utmärkt att använda som sådan på lite mindre ytor.
Mvh
Fenja
Margaretha
En Rose de Resht har just överlevt en kall skånevinter i en liggande kruka utomhus och Sommerwind har jag för fjärde året i kruka som också ligger ute på vintern. De ser båda jättepigga ut.
De ligger för att inte bli för våta. Det har jag lärt mig på Odla.nu! Och det fungerar utmärkt!
Kajsa
Rostips för krukor

Själv ska jag ha Austinrosen Golden Celebration i kruka i år då den inte klarar det Västmanländska klimatet i vinter. Tycker nog att många av de engelska rosorna runt 1m borde vara bra för en lite större kruka, så är det nog enligt mig dom vackraste rosorna som finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon