Mi70
Jag har förut köpt två klematis som båda dog av vissnesjuka. Jag är därför lite rädd för att pröva igen.... huh.gif men med tips på någon frisk och lätt sort, kanske jag vågar igen..... smile.gif

Jag hade tänkt ha klematisen vid hörnet på huset, problemet är att vi i vår förening inte får fästa något på husfasaden. Däremot går ju stuprännan hela vägen upp till taket. Skulle en klematis kunna klättra (med lite snören eller annat som hjälp), på stuprännan??? Inte gör väl klematisen någon skada på själva fasaden?

Huset är i gul puts med vitmålade knutar, har sett en vit klematis med mycket rufsig och söt blomma, någon som vet vad den heter?
MRLINDELL
Har du tillgång till t ex Bauhaus så har de fina friska växande Clermatis med knopp för 89-99 sek. De har Nelly Moser (storblommig rosa-röd/vit), Dr Ruppel (storblommig vin-röd), Mr President (storblommig blå) m fl.
Jag tycker det är fantastiska plantor jämfört med vad jag sett t ex på Rosendahls i Uppsala där de startar på minst 125 sek och liknade min torra sak i rabatten.
Vill man ha Rouge Cardinal eller Summer Snow m fl av dem som diskuterats i forumet får man vänta några veckor till innan de når affärerna.
Mi70
Jag var faktiskt på bauhaus igår, men sambon var med så jag höll i slantarna.... tongue.gif Han brukar sucka så uppgivet, och dessutom är vi verkligen nästan panka.............. sad.gif huh.gif

Jag fick nöja mig med de två stolphållare med jordspett jag behöver till min rosenportal, två stolpar till min bambuskärmvägg och så fyndade jag faktiskt en önskeros, sommerwind, som jag tänkte samplantera med rosa hängande brudslöja.............. wub.gif

Men clematisarna såg fina ut, skall nog försöka köpa en där!
Ti bee
Summer Snow är jättefin tycker jag! Den ska jag köpa själv en dag. Det låter som den du beskriver.
Jag har en väldigt växtstark och frisk clematis; Mrs Cholomondeley (stavningen varierar något), går i lavendel och har vuxit om grannarna Nelly Moser och Dr Ruppel.
smile.gif
Mi70
Tack för tipset!!! biggrin.gif
Ewa smålänska höglandet
Jag tror det var på Lantmännen/Granngården som jag såg gröna rutiga nät att fästa runt stuprännan för växter att klättra på

/Ewa zon 4-5
Mi70
Vilken toppenidé, det hade jag inte tänkt på! tusen tack! biggrin.gif
miaadner
Vi har en Mr President som sonen fick i doppresent. Den är ganska fin, lik Jackmanii fast finare tycker jag. Om jag själv hade fått välja så skulle jag så gärna ha en cerise sort som jag inte alls vet namnet på men som jag såg i en tidning.

Men, det var inte tips om sort jag skulle skriva. Jag tänkte annars på ditt "klätterproblem".
Klematis måste ju inte nödvändigtvis klättra mot husväggen, utan du kan med fördel faktiskt köpa någon slags ställning och ställa i rabatten som klematisen kan klättra på. Det finns massor med sorter i olika höjder, i smide, bambu, stål etc.
Det kan bli superfint tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon