Österfärneboodlaren
Jag har en vinstock Zilga i mitt växthus ena gavel. Jag har låtit den få fram många druvklasar och har fått väldigt fin skörd. Jag brukar koka saft och sälja på skördemarknaden i Gysinge som i år blir den 30 september. Nu är problemet att vindruvorna är mogna och jag borde koka saften genast. Men vis av flera års erfarenhet så vet jag att det bildas en bottensats i saftflaskorna om saften står för länge. Det gör det aldrig i körsbärs- eller vinbärssaft, gissar att druvor är en helt annan sort.

Nu är min fråga, kan man frysa ner vindruvor utan någon sorts förvällning för att ta upp om två veckor och koka saften? Finns det något sätt att slippa bottensatsen, hur gör ni andra som kokar saft av druvor? Har även testat att göra marmelad men druvor måste vara det mest pektinfattiga bäret som finns, det gick inte att få till gelékonsistens utan pektinpreparat, vilket jag inte gillar att ha i.

Någon som har något förslag vad jag ska göra med mina druvor mer än att äta och koka saft?

RibesRubusVitis
Visst kan man frysa vindruvor, i synnerhet om du ändå ska koka dem senare. Det är ju så man gör "Eiswein", som skördas först efter frosten. (Kanske inte så spänstiga till konsistensen om man ska äta druvorna direkt.)

Vet inte vad bottensatsen kan vara, jag får sådan när jag jäser vin men då är det döda jästsvampar som alltid faller ner. Även kokt saft utan konserveringsmedel kan ju råka ut för jästsvampar.
andersen
Jag fryser in mina druvor, och kokar saft efter som,men visst blir det lite grums i botten ändå men det gör väl inget? det är ju bara att skaka flaskan när man häller upp.
Österfärneboodlaren
Jag tycker, eller inbillar mig, att saften inte är lika god sedan bottensatsen kommit. Att den tar bort lite av den klara goda smaken.
Är det någon som kokar saften med citron eller lime? Ibland har saften en tendens att bli lite söt och då tänker jag inte på sockemängden jag tillsätter utan druvans smak i sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon