Surfinian
Förmodligen tycker ni det här är dagens dummaste fråga. Men jag tänkte satsa på lite vårblommor på balkongen så jag har planterat lökar i urnor och krukor. Och nu undrar jag om jag ska vattna dom nu när dom är nyplanterade.?
eskil43
Ingen dom fråga alls. Plantera i fuktig, men inte blöt jord. Beroende på vädret så kan det vara bra att hälla koll på fuktigheten i lådorna/krukorna under hösten tills jord temperaturen har kommit nära 0, men jorden får ALLDRIG vara kramblöt. Lökarna börjar i regel inte rottillväxten innan jordtemperaturen har kommit ned under 8-9 c. Krukorna bör inte frysa för kraftigt, liten tjälskorpa är bara bra innan man vinter täcker dessa så sent som möjligt.
Surfinian
Tack så jättemycket för din uppmuntran och ditt informativa svar. Nu vet jag mycket mer om hur jag ska ta hand om mina höstlökar. Så skönt att man kan få råd från såna som kan, när man själv är helt novis . thanks.gif
Surfinian
Men... nu har ju lökarna redan kommit upp !! Så ska det väl inte vara, eller ??
Unni
Ibland kommer de upp en bit på hösten redan, det är lite för varmt, men de brukar stanna till och sedan fortsätta till våren. Inte så mycket att göra åt och jag har inte märkt att det skulle skada löken. Kanske lite fult i bladtoppen sedan bara.

/Unni
Surfinian
Tack så jättemycket för ditt svar, Unni! Då vet jag lite mer 😀.
eskil43
CITAT (Surfinian @ 19-09-2018, 13:32) *
Tack så jättemycket för din uppmuntran och ditt informativa svar. Nu vet jag mycket mer om hur jag ska ta hand om mina höstlökar. Så skönt att man kan få råd från såna som kan, när man själv är helt novis . thanks.gif


Vad var det för lökar som Du planterade ?

Mvh Eskil 43
Surfinian
Jag skulle naturligtvis sparat förpackningarna mem det gjorde jag ju inte. Men det var krokusar , nån narcissblandnibg, tulpaner och nån tjusig irismix.
jonas ekström
CITAT (eskil43 @ 19-09-2018, 09:28) *
Ingen dom fråga alls. Plantera i fuktig, men inte blöt jord. Beroende på vädret så kan det vara bra att hälla koll på fuktigheten i lådorna/krukorna under hösten tills jord temperaturen har kommit nära 0, men jorden får ALLDRIG vara kramblöt. Lökarna börjar i regel inte rottillväxten innan jordtemperaturen har kommit ned under 8-9 c. Krukorna bör inte frysa för kraftigt, liten tjälskorpa är bara bra innan man vinter täcker dessa så sent som möjligt.


Tack för tipset! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon