Hej där! Beskriver mig själv som en hoppfull amatör gällande krukväxter då jag alltid försöker mig på att ta hand om dem men i slutändan lyckas ta död på dem ändå. Men den här gången tänker jag inte ge upp!

Mitt problem är att jag misstänker att en del av mina växter har blivit övervattnade då jorden är dyngsur och bladen börjar få bruna fläckar/toppar. Är mest tydligt på min monstera och två fredskallor (där har även blommorna vissnat trots att de inte ens slagit ut) men även på en jättestor dracena och stor Benjamin fikus som båda har börjat tappat blad och dracenan har även fått en hel del gula blad på väldigt kort tid. Så därför undrar jag om det skulle hjälpa att ge dem alla ny torr jord? Vad kan man annars göra för att lösa problemet? De har endast nyligen börjat uppvisa dessa tecken så hoppas att de går att rädda.

Som nybörjare har jag fått lära mig att känna långt ner i jorden om den är torr eller inte och därefter vattna rikligt så det rinner igenom krukan (som har hål i botten). Det konstiga är att jorden torkar liksom inte upp mellan vattningarna hos vissa växter. Jag vattnade alla mina växter för kanske två veckor sen och hos några är jorden nästan torr och de växterna verkar trivas jättebra utan tecken på missnöje men så har jag de här andra växterna där jorden fortfarande är plaskblöt och som sagt inte verkar må bra. Är det min vattning som har ställt till det eller varför torkar inte jorden? För växterna blir ju "övervattnade" om jorden jämt är blöt även om jag inte "aktivt" vattnar hela tiden.


Skulle bli supertacksam om någon kunde komma med lite tips! smile.gif