nypan
Hej, min oktoberplanterade rönnsumak visar inga livstecken, spöna står i backen men som sagt det ser inte så lovande ut. Skrapade lite på ytan idag och det verkar vara åtminstone lite grönt, knopparna däremot ser torra resp halvtorra ut, ingen aktivititet alls. Undrar om ngn vet huruvida dessa träd tar extra tid på sig, eller är det bara jag som hastar?
Klart är att planteringen kunde gjorts bättre, gjorde nog det typiska nybörjarfelet och blandade inte ihop nytt jord med gammalt,utan torvhalten blev ganska så stor. Har nu åtgärdat detta, men vart det för sent? Kan det gå vägen? m/nypan (zon 3, solig växtplats)
Blomstersmurfen
Min flera år gamla rönnsumak har fortfarande inte visat livstecken i zon 2, så ha tålamod! Min är garanterat inte död, den är bara mycket senare än många andra att starta på våren.
nypan
Wouw, thanks! Då jag ska berätta om hjulträdet (wheel three) som är nyplanterat för i år, den är helt kanonfin! Grön från början, och ska så förbli över vintrarna, om allt går enligt reklamen...Saknade ngt sånt i vintras när det gröna lyste med sin frånvaro. Långsamväxande, finns ibland på Zetas. Vet inte hur kinkig den är, jag har tyvärr för soligt, men tänkte åtgärda det med ngn spaljebyggnation tills annat växer upp...eh, optimisten. Ett annat träd på önskelistan är Halesia Carolina, som ska kräva sursurt, kan ngn på odla, som har detta träd och vet hur mycket surjord den behöver omkring sig, fylla i här med kunskap; i övrigt är det kalkhaltigt, men 1 meter i bredden och 1 i djupet, skulle det funka eller är det lika bra att avstå om man inte har riktigt bra förhållanden att
erbjuda?

m/nypan
KURT
Generellt så bör man ha tålamod med nyplanterade träd åtminstonde fram till midsommar.
Cilla
Ja det håller jag med om Kurt. Undantaget är om man köpt ett dyrt träd eller många träd från ett o samma ställe och ska hålla sig inom garantitiden. Då ska det också finnas tid för handeln att komma ut för inspektion och för en själv att få ut en egen inspektör om man inte kommer överens med handeln. Ibland får man rätta tiden för hur länge man väntar efter garantitiden.
Blomstersmurfen
Ville bara visa hur ynkligt det ser ut fortfarande. Bilden tagen 22 maj.
Cilla
Min rönnsumak har kommit just så långt i zon 3 (lite för blåsigt läge) och jag har också en dod topp. De fryser in ibland på vintrarna.

Slog upp lite informaton om ditt hjulträd, Trochodendron aralioides. Här en kort artikel från en person i Trädgårdsamatörerna som satt samman det som verkar finnas att veta hittills.


Hjulträd. Varför kallas den så tro?

Härifrån verkar man kunna beställa hjulträdet.

Här en fi bild på ett hjulträd på Österlen.

Härifrånverkar man kunna beställa frö av snödroppsträd, Halesia carolina.

Alnarpsparken har haft ett stort exemplar och den finns i Ystad också. Jag tror man betraktar den som zon 1-2-växt.

Oftast växer den som en buske, men här en bild på en i trädform.


nypan
Blomstersmurfen, Cilla! Borta bra men hemma bäst, efter elva dagar tillbaka till trädgården och se om inte rönnsumaken visar på livstecken idag den första juni, ungefär på samma nivå som era bilder/beskrivningar visar. Dock bara längst ner, på den ena av två spön, men i vilket fall!
Hjultrådet heter tydligen så för att blomsterställningen liknar ett hul, och de artiklarna som Cilla så förtjänstfull plockat fram var min inspirationskälla i vintras då drömmen om vintergrönt mitt i snön och slokande bambu väcktes. Har nu försökt hänga på luren och få tag på en kunnig person på Göteborgs botaniska, för att få vägledning, dock utan att än lyckas få rätt person på tråden. Mitt träd kanske står för soligt/blåsigt (´väggarna´ i trädgårdsrummet under påbyggnation) men förutom för att toppskotten frös bort under ett par frostnätter, det saftiga förvandlades till brunt och dött, lever den ytterst välmående, nåja, bortsett från bruna fläckar som dykt upp på bladen. Inte bra...Jordmånen är sur, vilket den ska gilla men allt omkring är ju kalkhaltig lera, vete fasiken om en meter på bredden och lika mycket på djupet fyllt med barkkompost från naturen samt rhodorendron jord fungerar i det långa loppet. Har nu påbörjat jakten på ytterligare ett träd, att plantera på andra sidan den runda stenbeläggningen (4 meter bort från hjulträdet, som växer långsamt) för att få lätt skugga och skydd mot de långa förmiddagarnas solgass, från en trädkrona med sirligt bladverk, maxhöjd på stammen en två meter, den ska också sila blåsten från det hållet och detta utan att skugga grannes grönsaksland...Ngt tips?
Har förutom rönnsumak, bambu, körsbärsplommon och hjulträd inte så mkt annat som växer på höjden, håller än på att hitta formen för min lilla lustgård i zon 3, stockholm. nypan/m
nypan
....en rapport från fronten, angående de höstplanterade rönnsumaken...som inte verkade ta sig...men båda har skjutit upp i höjden, nåja, den ena från under jorden, med start i juli, (spön livlös) den andra tidigare med sidogrenar ovan jord. verkar alltså vara bra att vänta med höstplanterade träd tills åtminstone midsommarn, som rådet från er var:-) mvh nypan/m
Sommartorparn
CITAT (nypan @ 29-04-2004, 01:36)
Klart är att planteringen kunde gjorts bättre, gjorde nog det typiska nybörjarfelet och blandade inte ihop nytt jord med gammalt,utan torvhalten blev ganska så stor. Har nu åtgärdat detta, men vart det för sent? Kan det gå vägen? m/nypan (zon 3, solig växtplats)

Detta kanske förklarar varför ditt träd är långsamt i starten. Klippt från Zetas hemsida (vill du läsa det hela gå in på www.zetas.nu och klicka på "inspiration & tips"):

"Den vanligaste metoden äratt gräva en grop, vattna i gropen och lägga torvmull/kompost eller kogödsel i botten at gropen och sätta ner växten. Fyll på med mer av samma vara och tryck till. Denna metod tänkte jag härmed avliva. Istället ska jag försöka förklara den sk. naturmetoden

I naturen förekommer inte oförmultnat material som torvmull, kompost och kogödsel på djupet under röterna. Utan istället är det oftast grus, sten och morän som rötterna vilar på.
De minst förmultnade jordlagren ligger i det över jordskiktet och allra överst ligger fjolårsförnan med oförmultnade löv, barr, kvistar och oförmultnade örter. Av detta bör man alltså dra slutsatsen:
Lägg aldrig ofullständigt förmultnat material i botten av planteringsgropen. Ju mindre förmultnat material- desto ytligare ska det ligga. "
Cilla
Det här var bra skrivet av Zetas, tack för att du citerade!

Jag märker tydlig skillnad på planteringar där jag varit noga med grävningen och sorteringen av olika lager, och där jag inte varit det.

När man gräver är den befintliga jorden basämnet (om man inte gör extremplanteringar med skydd runtom mm). Allt annat; egen kompost, löv, kogödsel mm är överkursen som ska ligga högre upp.

Det jobbigaste tycker jag är att hålla högarna hyfsat sorterade när man gräver upp bädden. För att det ska bli lite enklare lägger jag ut en pressenning där jag lägger upp jorden.

Det blir en 4-5 olika högar från en med marksvålen och mullagret till nedersta morän- eller stenhögen.

Sedan är det mycket frestande att ändå lägga den finaste, mest gödslade jorden längst ned... Helt brukar jag inte motstå frestelsen och därför lägga en näve mull strax under rotklumpen - det blir ungefär samma jord som växten står i.

Sedan är jag så strikt jag kan och lägger stenmoränen längst ned och finaste mullen högst upp.

De jag slarvgräver för växer helt klart sämre. Särskilt tydligt är det när man planterar två träd av samma sort och slarvar med det ena.

Förr geggade jag samman allt i en enda soppa. Ser nu att min hemsida om detta ännu är skriven med det gamla receptet. Måste få tid att ändra det!
Hannele
Rönnsumak ovh trollslända i East Lambrook Manor
nypan
Om man slarvplanterat, eller gjort nybörjarfelet med mestadels köpejord och torv i gropen/i detta fall den upphöjda planteringskullen, är rådet då att gräva upp och göra om grundarbetet? jag gjorde så i våras, när jag insåg att den isiga kullen mestadels bestod av torv, till skillnad av de andra planteringarna, där jorden rett sig i betydligt snabbare tempo. Nu, efter att ha läst era inlägg, funderar jag bara på om jag gjorde det tillräckligt bra, och hur det kommer att arta sig den nästkommande vinterperioden. Ska jag låta trädbarnen stå nu där de står, eller för säkerhets skull plantera om dom? De har ju kommit igång, men som sagt inget våldsamt; vad händer om jag gräver upp dom, är det till än större skada jämfört med att låta dom stå kvar och hoppas på det bästa?

mvh nypan/m
kerstin z5-6
Jag har både rönnsumak och Halesia carolina -bägge planterade i mestadels grus och sand, med lite jord överst.
Bägge sitter i skyddade lägen -sumaken sen i fjol , Halesian är ny för i år
Återkommer med övervintringsrapporter i vår
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 24-08-2004, 11:54)
Jag märker tydlig skillnad på planteringar där jag varit noga med grävningen och sorteringen av olika lager, och där jag inte varit det.

Då frågar man sig genast: Vad om min jord inte består av olika lager??? Ska man försöka skapa sådana? Alltså, jag har åkerjord ett par spadtag ned, och längre än så brukar jag inte behöva gräva.
nypan
ja du sommartorparn och alla andra. jag tittade till maackian idag, den som blev planterad i somras. jag tyckte den planterades efter konstens alla regler. men, titta om inte bladen har fått lite gul/brunsvart prickiga pigmenteringar, eller vad det nu kan heta. Etableringsproblem, eller brist på ngn näring? För nyblandat jord ?(från i april, 8 veckor innan plantering, nyuppbyggd kulle med lera, kogödsel, köpejord och blandat kompot överst), men som sagt, resultatet halvt hängiga blad långt ifrån den vackra gröna nyansen vid zetas.
mina rönnsumakbarn däremot ser helt superfriska och vackra ord, även om de tog tid på sig och dök upp först i juni (okt.planterat året innan).
måste man vara ett geni , alt ha tur, för att klara av plantering av träd, eller är det bara tålamodet som tryter? med handen på hjärtat, hur länge får odla-folket i sitt vänta på att se huruvida det lyckats/inte lyckats, hur ofta händer det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon