Full version: Bokhäck
flouee
Vi planterade en bokhäck förra våren. Jag har tre funderingar:

1. Vid plantering förra året beskar vi alla sidogrenar ungefär hälften (lämnade ca 15-20 cm kvar på trädet). Ska vi beskära något i år? När?

2. Några fåtal plantor (se bild) har knappt några löv kvar, medan de andra har behållit en ganska stor mängd, som förväntat. Vad beror detta på? Kan vi räkna med att dessa lövfällande exemplar kommer att fortsätta göra så även framöver, så vi eventuellt ska ersätta dessa plantor? Eller är det en etableringsfråga?

3. Vi hade ganska stora problem med löss förra året (vita, ulliga - ullöss?). Är det något vi kan göra nu för att förebygga att de kommer tillbaka? Kan man "riva av" löven lite längre fram innan de nya kommer, och samla upp, för att minska mängden övervintrande ägg, tex?

[attachment=88592:IMG_1157.JPG]
Huggorm
Beskärning är jag ingen expert på men i övrigt tycker jag du skall vänta en eller två säsonger till och se hur plantorna utvecklar sig. Bok tycker mycket om vatten och förra sommaren var extremt torr. Dessutom var de nyplanterade och hade inga ordentliga rotsystem att samla upp det lilla vatten som fanns med. De var alltså ordentligt stressade och det kan vara därför som de var mottagliga mot lusangrepp och vissa inte håller löven.
torkil
Jag planterade bokhäck för ca 5 år sedan och är mycket nöjd med den (försökte lägga in bild men lyckas inte , får upp att filen är för stor, hur gör jag filen mindre ?)
Varje år vid den här tiden innan nya löv kommer så är det vissa plantor som tappar alla gamla löv, andra inte och vissa har kvar bruna gamla löv långt in på sommaren trots att de är fullt utslagna med nya. Störde mig på detta tidigare och försökte riva av de gamla men har nu mer el mindre accepterat , häcken är tät och fin och mår bra.
Första åren vattnade jag mycket men inte förra året trots torkan som häcken klarade fint.
torkil
Tror jag lyckades med bild nu......här kan man se till höger i bild att gamla löv sitter kvar....[attachment=88638:76C08D81...B9DA33CE.jpeg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon