ansan
Hejsan!

Har just tagit över en kolonilott. Vill i år odla lite sommarblommor på delar för att kunna plocka in i buketter. Platsen har full sol. Förslag på sorter?
EKLO
Å vad härligt. Det finns ju massor. Själv är jag förtjust i rosenskära, luktärt, blåklint, ringblomma, sommarmalva...
Lycka till!
Mjärden
Jag brukar så ett antal påsar varje år, varav ovannämnda är bra + några till som jag inte kan namnet på bla borstnejlikor (tvååriga). Sen beror det mycket på sommaren, vilka blommor som kommer upp och blommar. Förra årets extremsommar kom inget upp under hela torrperioden, men sen när regnet kom i augusti satte det fart, mest krasse.
Det innebär att det som går ett år kanske inte går nästa år, men en bra idé är att spara påsarna och notera på dem, vilka som blommade fint och andra sämre. Jag sparar alltid fröpåsarna med notering och tar sen fram dem nästa år som ledning inför inköp av utsäde till blommor och grönsaker.

ps. Sen till hösten är det inte fel att inhandla lökar vårblommar, tulpaner, påsk o pingstliljor samt ev några tidiga sorter som krokus o snödroppar. Då förlänger man blomsäsongen och det är trevligt när det blomma, när det inte finns någon annan ögonfröjd runt om. rose.gif
ansan
Tack! Behöver man förkultivera dessa uppräknade eller kan man så på friland när det blir varmare? Vissa behöver växtstöd va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon