nsh
Hej! Vi har en enorm, supertråkig altan/trädäck, och en dröm är att få mer liv i den, bland annat genom att plantera träd som sticker upp ur altanen (se bild som exempel). Jag kan tänka mig att de flesta som har så här, redan har väl rotade träd så man bygger trädäcket runt trädet. I mitt fall är det alltså tvärtom, att jag skulle vilja såga hål i trädäcket och plantera träd! Jag kommer troligen kunna krypa under altanen och gräva ur jord, lägga i bra jord, och sedan plantera träden!

Jag har tittat på körsbärsträdet Stella som inte blir enormt, och tänker ha två bredvid varann. Nu till mina frågor!

Är det en bra period att göra detta nu i maj? Det vore bra att göra nu nämligen, eftersom vi sedan tänkt spika för sidan på trädäcket (så man inte ser in/kan krypa in).

Tror ni träden mår bra och kan växa trots att en del av stammen ju inte får sol?

Om ni tror körsbärsträd är känsliga, finns andra fruktträd som är mer tåliga att plantera på så vis? Egentligen är det optimala ett 3 meter högt träd, man vill kunna gå under den, och Stella är 1,5-2 m högt bara. Har redan äppelträd och skulle gärna vilja ha annat gott. I ”värsta fall” kan jag tänka mig fina träd som inte bär frukt, men helst inte 🙂

Tar gärna emot alla råd ni kan ge!
Huggorm
Är det såpass stora springor mellan trallbrädorna att regnvatten kan rinna igenom? Det är viktigt att det inte blir för torrt där under. I övrigt inga större problem, att stammen får skugga gör inget.
Angående Stella så beror slutstorleken på vilken grundstam den är ympad på. Om den bara blir 1,5-2m är det nog Gisela men de finns också på Colt och blir då 4-5m. Och att göra det i maj går utmärkt, man kan plantera krukodlade träd när som helst på året, om inte marken är för frusen för att få ner spaden.
nsh
Det var en bra fråga, ska kolla springorna! Stort tack för hjälpen, då tar jag det som ”go for it” smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon