Full version: odla efter potatis
torkel morsk
Undrar vad som lämpar sig att odla där potatisen varit under 5 somrar. Tänkte att landet ska vila sig från potatis, men odla något som kan tillföra näring.
Torkel Morsk
RibesRubusVitis
Bönor och andra ärtväxter:

https://www.gardenersworld.com/how-to/grow-...-crop-rotation/
uno
Jag gödslar upp och odlar spenat.
torkel morsk
Tack för svar. Tänkte själv på ärtor. Funderar på om det går med rödbetor och kål ,


Vidare fundering, går det att driva upp rödbetor som plantor för att sedan skola ut på friland?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du vill tillföra näring är det inte kål du ska ha detta är en mycket näringskrävande gröda som brukar behöva rejäl gödsling.

Angående rödbetor så ja det funkar förkultivera men roten kanske inte blir så bra rotsaker brukar inte vilja ha rötterna störda då blir ofta själva roten missbildad.
Mjärden
[quote name='Åsa, mälardalen

Angående rödbetor så ja det funkar förkultivera men roten kanske inte blir så bra rotsaker brukar inte vilja ha rötterna störda då blir ofta själva roten missbildad.
[/quote]
Förklara - är det inte bra att odla rödbetor efter potatis ? Jag läste någonstans att man efter gallring skulle ge en extra kräva gödsel framåt sommaren för att få fart på rödbetorna - är det en bra idé ?
Åsa, mälardalen zon 2
Rödbetor går bra att sätta efter potatis viss näring behöver de men inte lika mycket som kål.

Det är förkultivering som inte blir så bra om du stör roten så blir den lätt missbildad och inte sådär välformad rund eller oval som man ofta vill ha sina rödbetormoch så funkar de flesta rotsaker ex. morot blir antingen liten och knubbig eller roten blir flergrenad ifall man försöker sig på att förkultivera. Vid förkultivering kan du inte undvika att störa rotsystemet vid omplantering eller utplantering.
Mjärden
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 13-01-2020, 22:01) *
Rödbetor går bra att sätta efter potatis viss näring behöver de men inte lika mycket som kål.

Det är förkultivering som inte blir så bra om du stör roten så blir den lätt missbildad och inte sådär välformad rund eller oval som man ofta vill ha sina rödbetormoch så funkar de flesta rotsaker ex. morot blir antingen liten och knubbig eller roten blir flergrenad ifall man försöker sig på att förkultivera. Vid förkultivering kan du inte undvika att störa rotsystemet vid omplantering eller utplantering.

OK, då förstår jag. Ett år tyckte jag att jag kommit på en smart ide för att ta tillvara även de bortgallrade rödbetorna. Jag gjorde ett hål med långfingret och tryckte ner den lösa rödbetan, men det blev inte mycket bevänt med de rödbetorna och det berodde som du säger att jag stört rotsystemet.
torkel morsk
Hur är det rådjur och rödbetor?Behöver jag stängsla in runt betorna?
Mjärden
Ja, de gillar bla rödbetsblast, sommaren 2018 betade de av nästan alla mina rödbetor. Vet du att det finns rådjur i grannskapet ?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har fiberduk över rödbetorna + mangolden alt sätter stängsel av kompostnät runt annars blir de uppätna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon