Full version: Rodondenron
Lena
Hej

en av mina rodondenron har hängande blad, jag har vattnat och vattnat och täckt den efter jag upptäckte det vid påsk, men den har inte repat sig, kan de hängande bladen bli normala igen eller är den döende?

Lena zon 4
Eva Swahn
Jag vet inte om jag ger mig ut på tunn is nu, för jag är ingen expert alls. Jag har två st rhododendron. De ser mycket olika ut i höjd, bredd, bladfärg och blomfärg.

Den ena med blad som går åt det gulgröna hållet har nu ganska hängande blad. Men den är känslig: den gillar inte blåst, kyla, sol för då hänger bladen. Men jag har lyckats få den att blomma i alla fall och i år tidigare än vanligt.

Jag har planterat om den. Tidigt i höstas fixade jag till att gropen var ordentligt stor, jag la i ett bevattningsrör som ett uttänjt U i botten (perforerat dräneringsrör i plast, finns på alla byggvaaruhus) som jag nästan till bredden fyllde med stenar så att inte rötter täpper till. Sen fyllde jag på med tallbar, torv, löv och andra porösa material + spec. roddisgödning. Rhododendron är en surjordsväxt och den måste stå i rätt sorts jord.

Sen "dränkte" jag den så att jorden satte sig något kring rötterna och plattade till så nätt kring . Man ska vattna roddisar mycket inför vintersäsongen. Jag brukar också duscha den med lätt hand året runt, vintergröna blad avdunstar mkt fukt. Sen har jag tagit bort allt som växte på marken under den. R. rötter är filtiga och ligger som en klump nära markytan och inget får trassla in sig här. Man måste kolla att inte rötterna ligger nakna och fylla på med jord. Det som också är bra är att beskära (glesa ur den) den förnuftigt - man kan knappast ta livet av den men man kan göra den ful. Vänta till blomningssäsongen är över. Kolla även om den har ohyra - vilket är vanligt - och den sitter på undersidan av de gröna bladen och kan se ut som bruna små prickar. Spraya med lämpligt medel på undersidan. I morgon ska jag kolla om kvällens genomvattning har gett resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon