SofiL
Jag tog i höstas in min japanska lönn som är planterad i kruka i vår friggebod där den nu stått över vintern.
Den vaknade fint och ett perfekt och stort lövverk sprack upp för ca 10 dagar sedan. Jag ställde då ut den och gav den vatten eftersom smhi spådde fint väder och plusgrander. 3 dagar senare när jag tittade till den på terrassen hade alla de nya spröda grenarna med bladen blåst av och knäckts och allt började vissna. Jag ställde in den igen men hela lövverket vissnade ner. Vad i hela världen gör jag nu? Jag förstår att jag kanske skulle ställt ut den tidigare så att den fått vakna till liv utomhus istället för att vänja sig vid lite väder och vind eller skulle jag låtit den stå inne längre? Svårt när friggeboden nu ska används till gästrum och värmen sätts på.
Tacksam för tips.
Gunilla T
Det finns nog inga växter som klarar av att flytta direkt ut från en skyddad tillvaro till en utsatt plats där sol, vind och temperatur blir dödliga fiender. Alla växter måste avhärdas, ställas på en vindskyddad plats i skugga en kort stund som förlängs varje dag tills växten acklimatiserat sig. En procedur som kan ta någon vecka drygt.

Trädet fick en chock och speciellt i lövsprickningen är de nya bladen mycket känsliga när de lämnat det skyddande höljet.

Om den är död går inte att svara på, du får avvakta och se om den orkar producera nya blad. Kommer inga blad så är den nog borta.
SofiL
Tusen tack för svar!
Då detta är på vårt lantställe så blir det extra svårt med acklimatiseringen då vi inte är där mer än på helgerna, men ska nog nästa år låta den stå ute på altanen under tak och packa in den istället så den får vakna i lugn och ro. Ska jag låta den stå ute nu och klippa bort alla döda blad eller ska jag ta in den igen?
Vår friggebod/gästhus har stort fönsterparti med mycket sol in men ingen värme påsatt.
Huggorm
Kan du inte bara plantera den i marken istället? Då sköter den sig själv.
SofiL
Tyvärr.
Vi har bergstomt på vårt lantställe med angränsning till skog = väldigt svårplanterat samt mycket rådjur och älg.. De äter ALLT! Men vi har stora altaner så det är krukplanteringar som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon