Cecho
Hej!

Igår klipptes gräs här och det sattes även lite frön i landet. Så ni förstår att några plantor ännu inte redan hittat fram ovan jord.

Min fråga till er gäller gödsling med gräsklipp och nysådd och vad jag bör tänka på?

Jag har sökt lite information och förstått att jag inte ska lägga gräsklipp ovanför fröerna (med risk för att de kvävs och får alldeles för mycket näring i början av sitt liv). Eftersom jag inte har full koll på var mina fröer är planterade så gissar jag att jag får lägga gräsklipp på sidan av bäddarna för att inte riskera att fröerna inte ger några plantor.

Jag odlar på friland i upphöjda bäddar så jag tänker att jag lägger gräsklippare på sidan av de upphöjda bäddarna, alltså inte ovanpå där jag hat planterar frön. Vad tror ni om denna strategi?

Jag väntar ivrigt på era smart tips och rekommendationer 😊

Med gröna hälsningar
Cecilia
Huggorm
Ett tunt lager kan du lägga även ovanpå fröna, det klarar dom att ta sig igenom.
Cecho
CITAT (Huggorm @ 23-05-2020, 19:03) *
Ett tunt lager kan du lägga även ovanpå fröna, det klarar dom att ta sig igenom.


Tack för svaret! Då gödslar jag med lite gräsklipp helt enkelt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon