medelheim
Alla fruktträd i hela trädgården har drabbats av samma gäng ohyra.

- I varje träd kryper några gröna larver.
- Dessutom några bruna större larver.
- Spindelväv på grenar.
- Längst ut på många av grenarna sitter dessutom en grön spindel.

Det är väl typ 10 stycken i varje träd.

Vad är det för otäckt ekosystem som flyttat in i trädgården och äter upp löven och blommorna?

Kunde inte ladda upp filer. Bifogar google drive länk till bilderna: https://photos.app.goo.gl/D1cFNV5Zg1u4Lm8YA

Men viktigast av allt. Hur blir jag av med dem?
Huggorm
Jag vet inte om det är någon extra jobbig sorts larver, men lite larver på ett träd är normalt. Det du kan göra är att öka trädens växtförmåga så de kan få lite försprång. Ta bort gräset under kronorna, kanske gödsla lite, vattna när det är torrt. Och sätt upp fågelholkar, fåglarna flyger gärna omkring i träden och plockar larver för att mata sina ungar med.
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut att möjligtvis kunna vara frostfjäril och nån spinnmal. Med tanke på att det ju är fjärilslarver så borde turex funka + tidigt i höst strax innan första frostnatten bör du sätta upp en limring på trädet. Frostfjärilens hona är vinglös och kläcks ur sin puppa på marken vid första frostnatten och kryper sedan upp i trädet för att lägga sina ägg som sedan kommer bli larver och äta på nästa års blad. +Som sagt gynna fågellivet de brukar kunna ta många larver.
medelheim
Tack så mkt för svar! Ska sätta upp några fågelholkar, klippa och gödsla.
Måste försöka kommai håg att sätta upp limring i höst också då.

Har gått omkring och klämt sönder de larver jag når.

Turex verkar bra, men det är så himla stora träd jag har ärvt så får se om jag orkar klättra omkring.

Det ser likadant ut i mina 5 äppelträd, 2 plommonträd och 2 körsbärsträd.
Rostiga löv med hål i och så de här larverna och gröna spindlarna.

Jag antar att spindeln är på min sida? Äter den larver eller varför har en massa (gurkspindlar?) valt att bosätta sig i fruktträden?
Gunilla T
Ja, spindlar är rovdjur så de är goda medarbetare.

Kan bara instämma i detta med fågelholkar. Har en stor trädgård där det rimligtvis borde dyka upp olika insektsangrepp men har varit lyckligt förskonat från det under alla år. Bor på landet så det finns gott om platser att sätta upp fågelholkar på. Vi har satt upp omkring 70 holkar här och i omgivningarna och har mängder med småfåglar som ständigt flyger omkring bland träden och buskarna i jakt på mat. Just nu föder flugsnapparna upp sina ungar och det går åt mängder med insekter.

Har aldrig besprutat med något bekämpningsmedel, naturen sköter om det på bästa sätt.
medelheim
CITAT (Gunilla T @ 02-06-2020, 10:52) *
Vi har satt upp omkring 70 holkar här och i omgivningarna och har mängder med småfåglar som ständigt flyger omkring bland träden och buskarna i jakt på mat. Just nu föder flugsnapparna upp sina ungar och det går åt mängder med insekter.


Oj, 70 holkar. Ja, det har jag ju också plats för i och för sig. Men måste man rengöra dem?

För övrigt ska jag nog sätta upp några fladdermusholkar också så kanske man får färre mygg.
Huggorm
CITAT (medelheim @ 02-06-2020, 11:37) *
Oj, 70 holkar. Ja, det har jag ju också plats för i och för sig. Men måste man rengöra dem?
Nej, inte om man har många holkar. Fåglarna byter helt enkelt holk när det är dags för nästa kull om några veckor, så får kvalster och andra parasiter dö i den gamla holken. Men det är förstås en fördel om man rengör.
medelheim
Okej. Okej alla träd utom tre är helt uppätna. Inte ett löv kvar.
Försökte köpa Turex men hittade inte. Har inte så mkt tid över till trädgården så man får skylla sig själv.

Jag har var och varannan dag skakat i de kortaste träden, då firar larverna ner sig i spindeltrådar och då kan jag klämma ihjäl dem.

Larv:
https://photos.app.goo.gl/tVcF18DwAm3fmLpT7

Är det häggspinnmal? Det blir inte massa nät i träden. Det är bara när de firar ner sig som de spinner trådar.

Gunilla T
Häggspinnmal spinner alltid nät så den är det inte.

Ser larven ut såhär?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternor...later-lovtraden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon